Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Öppningsbalansräkning utan något att rapportera?

Bakgrund. Jag har sent omsider upptäckt konceptet öppningsbalansräkning. När jag startade mitt handelbolag och läste på om ekonomi och bokföring måste jag totalt ha lyckats missa det, så det var i stället för någon vecka sedan som jag första gången stötte på det. När företaget startade hade det verkligen ingenting -- varken skulder eller tillgångar, så det har aldrig funnits något att rapportera egentligen.

Frågor. Behöver man göra en öppningsbalansräkning även om det bara kommer bli nollor överallt? Hur utförlig måste den i så fall vara (om jag tolkar Skatteverket rätt är det förenklat bokslut som gäller; fungerar i så fall SKV 2150, även om det är ett handelsbolag jag har)? Och hur hanterar jag att det har gått tre månader sedan företaget startades, med tanke på att en öppningsbalansräkning enligt lagen verkar behöva göras utan dröjsmål?

Stort tack på förhand.
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om det vid starten saknades tillgångar och skulder så känns hela förfarandet med öppningsbalansräkning mindre viktigt. Men för säkerhets skull kan du skriva ut en balansrapport per startdatum och spara den tillsammans med övriga räkenskaper.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack! Jag hittar inte balansrapport under Bokföring > Utskrifter, men däremot balansräkning, som verkar vara ett mer utförligt dokument. Jag antar att det lika bra?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Absolut!