Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Natanoj
MEDLEM

Ordning, kronologiskt eller inte

Tycker det finns lite olika svar på vilken ordning transaktioner måste bokföras. Kronologiskt eller inte så länge bonföringsdatum stämmer.

Skatteverket säger:

"Bokföringen av fordringar och skulder får vänta till dess att en faktura eller motsvarande handling har utfärdats eller mottagits, eller till dess att en sådan handling enligt god affärssed borde ha utfärdats eller mottagits. Bokföringen får vänta tills dess även om företaget vid en tidigare tidpunkt hade tillräckligt med underlag för att kunna bokföra affärshändelsen. Detta ska tillämpas konsekvent under räkenskapsåret och gälla både utfärdade och mottagna fakturor."

Är inte detta svart på vitt att händelser INTE måste bokas kronologiskt. Jag har tex en transaktion i mitt bokföringssystem, men har inte fått underlaget för den ännu. Jag har inte bokfört den. Jag har dock bokfört senare transaktioner eftersom underlag för dessa finns.

En kollega menar på att man "inte får det" utsn att kunna hänvisa till något annat än att någon sagt det.

Vad säger ni? Kommer självklart ta detta även med SV men intressant att få svar ändå.

Mvh

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Att bokföra i kronologisk datumordning är bara en stark rekommendation men det är inte ett krav. 

Underlättar om man försöker bokföra i datumordning så långt det är möjligt. Blir t ex betydligt enklare att stämma av t ex ett bankkonto om det skulle behövas om allt är bokfört i samma ordning som de skett på banken.

/Joachim