Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

athena
MEDLEM

Öresfel i ingående balans

Jag har under räkenskapsåret bytt från Visma Enskild firma till Visma eEkonomi och får nu varning om att de ingående balanserna inte stämmer. "Totalt saldo" står som -0,83 öre. Hur får jag detta korrekt?

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Måste fråga om ni har lagt in de ingående balanserna i eEkonomi rätt vid årets början. 

När ni bytte till eEkonomi gjorde ni det genom att lägga in balanser för 2023 i systemt och sedan bokföra allt som skett i 2024 i eEkonomi?

/Joachim

athena
MEDLEM

IB är migrerat från Enskild firma via Visma. Det är 2022 års siffror som ligger där (fick jag förstått via telesupporten). Till 30 juni är det bokfört i Enskild firma, därefter i eEkonomi. 

Hej

Förmodar att det är saldot mot bankens om det diffar 83 öre mot. I så fall kan du göra en manuellt inlagd kontering som rättar till detta på följande sätt

1930 Debet 0,83
3740 Kredit 0,83

/Joachim

athena
MEDLEM

Nja banksaldot brukar allt stämma. Min egen misstanke är snarare momskontot men det är kanske feltänkt? Där avrundar ju SKV. 

Hej

Kan inte svara på vad orsaken är utan att veta vart du ser att det diffar. Kan du utveckla frågan och förklara vart du får en diff på 83 öre någonstans.

/Joachim

athena
MEDLEM

Nu har jag öppnat min gamla dator med Enskild firma och hittat felet. I IB 2022 är Markanläggningar (1150) 120 440,83 kr, denna siffra i eEkonomi är 120 440,00. 

Hej

Toppen att du hittat exakt vart det diffar. Du kan rätta till detta genom att göra en justering i de ingående balanserna i 2023 på detta sätt

1150 120 440,83 (Öka på saldot med 83 öre)
2010 (vet jag inte ditt saldo på men lägg till -0,83 öre på det konton)

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim