Jag har en överföring mellan mina egna konton (Plusgirokonto - Företagssparkonto) som Visma E-ekonomi har registrerat 231229 men som i mitt bankutdrag har registrerats först den 240102 (har automatisk bankkoppling). Samma sak med en kreditränta (bara -0,16 kr men det ska ju vara rätt). Hur bokför jag detta? Läste i en annan tråd här om kostnader som hamnat på fel sida årsskiftet och då rekommenderades 2890 men är det det vid en överföring? Jag blir väldigt osäker. Tacksam för hjälp, förklara gärna så tydligt som möjligt!
Hej
Du kan använda Bokföra överföringen och räntan i 2023 genom att göra en manuellt inlagd verifikation av det. Sedan kan du ta bort de två bankhändelserna som registrerats i 2024 under kassa och bankhändelser.
De två händelserna hör till 2023 och bör bokföras i det året. Anledningen till att banken bokför dem i 2024 beror på att de använder flera olika datum på banken så transaktionsdatumet ligger helt säkert i 2023 men banken har inte bokfört dem förrän i 2024.
/Joachim
Jag förstår inte riktigt ditt svar. Bankhändelserna har ju redan registrerats år 2023 i Visma E-ekonomi (genom bankkopplingen) men kommer alltså upp i 2024 på mitt kontoutdrag i Nordea. Jag kan ju inte "ta bort" dem för 2024 i Nordea. Problemet är att saldot för 2023 inte stämmer överens i Visma och i Nordea. Om de hör till 2023 ska jag väl inte göra en manuell verifiktation på 2024 i Visma. Blir helt förvirrad men det är ju ett problem att slutsaldot 2023 för kontot i Visma och i Nordea inte stämmer.
Hej
Om de redan är bokförda så är det helt korrekt att du inte skall bokföra dem manuellt. Du låter det bara vara som det är i så fall. Att saldot inte stämmer exakt vid årsskiftet är pga av det jag skrev om datumen som banken använder vid årsskiftet. Tansaktionsdatumet som du bokfört dem på är det korrekta datumet att bokföra dem på.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.