Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Öresutjämning på momsredovisning = fel på resultat

Hej!

Jag har enskild firma och har bokfört mitt resultat 2018-12-31 och bokat om föregående års resultat på första dagen det nya året 2019-01-01. Alla siffror stämmer.

När jag sedan gjorde momsredovisningen (som jag gjorde efter jag bokfört resultatet) och bokför den så ändras mina inkomster och därmed resultatet med 0,57 öre. Dvs det finns en öresutjämning på 0,57 öre i momsredovisningen.

Hur kan jag rätta till detta? Måste jag korrigera både årets resultat och föregående års resultat så jag börjar om på noll. Hur jag gör i så fall detta? Sedan börja om och göra momsredovisningen innan bokföringen av resultatet?

Tacksam för svar!

Mvh Emil
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan rätta det mot eget kapital

Exempel
Debet 3740. ,57
Kredit 2010 ,57

Eller spegelvänt beroende på åt vilket håll 3740 ska påverka

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael!

Jag har helt ny här och ska göra mitt första bokslut. Tack så mycket för ditt svar! Du får gärna utveckla vad det innebär att göra så som du föreslår. Jag skulle också gärna vilja veta vilket datum jag bör göra verifikationen på. Som sagt, mitt resultat från 2018 är bokfört på 2018-12-31 överfört till eget kapital 2019-01-01. Jag vill gärna förstå processen och hur allt går till.

Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det exempel jag get ska bokföras samma år som differens uppstår till följd av din ombokade moms d v s 2018-12-31

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår. Problemet som kvarstår då är ju min verifikation "föregående års resultat" som jag har skapat 2019-01-01 där även 57 ören kommer att fela. Bör jag alltså korrigera den verifikationen också? Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Egentligen inte om du avslutar 2018 genom att samla alla saldon i kontogruppen eget kapital på konto 2010
det blir du det enda saldo som följer med över som IB till 20190
Fd medlem
Inte tillämpbar

....2019
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen Mikael!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fortsatt lycka till