Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Catharina 1
MEDLEM

Överlåtelse leasing av bil från privatperson till AB

Hej!

Snälla jag behöver hjälp med följande, min kund har överlåtit sitt privata finansiella leasingavtal till sitt AB.

 

AB har betalat ut 71701:- för leasing kontraktet till honom.

Leasing kontraktet löper i 36 månader varav 17 månader kvarstår.

 

Hur bokför jag den summan? - som ett vanligt inköp utan moms? går det att periodisera det inköpet?

 

Tusen tack om någon vet svaret

 

 

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Innan vi kan hjälpa dig så behöver jag veta lite mer information. Varför betalade företaget pengar till din kund gällande överlåtelsen? Är detta för den tid innan som han betalade leasingkontraktet privat? Under den tiden så var väl leasingkontraktet privat vilket inte bör påverka företagets ekonomi när de väl tar över leasingkontraktet? 

 

Vad är det för sorts leasingavtal? Finansiellt eller operationellt? Jag skulle inte säga att det bör bli någon inköp då detta är en leasingbil som varken privatpersonen eller företaget äger, utan blir som en hyra oavsett sortens leasingkontrakt. Dock svårt att säga utan lite mer information så återkom gärna och förklara lite mer gällande övertagandet och pengarna som betalades till privatpersonen. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefin och tack för ditt svar.

 

Det är en finansiellt leasingkontrakt.

Pengarna betalades ut till honom för den första extra leasing avgiften som han betalade vid leasingens början, han hade då en enskild firma den är nu avregistrerad. Han startade ett AB och har nu överlåtit leasing avtalet på AB

Jag förstår att det är en hyra och att varken privatpersonen eller AB äger bilen ,det är därför jag funderar över hur detta ska bokföras och eller om          han helt enkelt inte kan ta betalt från AB för den kostnaden utan bara överlåta leasingkontrakten till AB som tar kostnaden från och med överlåtelsedagen. 

 

Vänligen 

Catharina

Hej igen!

 

Tack så mycket för den kompletterande informationen. Okej jag förstår, finansiell leasing hanteras likadant som operationell leasing dvs som ett hyreskontrakt när det gäller K1 och K2 regelverken precis som du säger. Jag kan tyvärr inte hitta någon bra vägledning kring detta, men i och med att det handlar om leasing och den tillhörde privatpersonen så skulle jag säga att man bara kan överlåta leasingkontraktet men inte få ersättning för den delen som är betald innan överlåtelsedagen. Det kan å andra sidan ses som att aktiebolaget tar över en tillgång i enskilda firman om den var bokförd och hanterad där, vilket kan göra att man kan anse att AB:t tar över den delen av första förhöjda leasingavgiften och kontraktet från det andra bolaget. 

 

Jag kan dock tyvärr inte säga vad som är korrekt då jag aldrig stött på detta tidigare och inte kan hitta någon vägledning, så jag får hänvisa till någon konsult som är mer insatt i dessa situationer eller om möjligtvis Bokföringsnämnden kan vara till vägledning. Det kan också vara värt att kolla med Skatteverket då de ibland kan ha bra vägledning kring sådana frågor.

 

Kanske någon annan användare i forumet som har bättre koll som kan dela med sig av deras kunskap? Det kan också vara värt att kolla med Skatteverket då de ibland kan ha bra vägledning kring sådana frågor när det gäller övertagande av privata tillgångar.

 

Du får gärna återkomma i tråden om du får löst detta och får ett svar som kan hjälpa andra användare. 

Ha det fint!

 

Josefine