Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jakobsson123
MEDLEM

Pågående arbete

Jag har haft ett pågående arbete som vi fått betalt för.
Så jag ska justera konto 4974 Förändring pågående arbete, material och utlägg.
Jag har nu  Debet 4974 summa 109 643kr.
Dessa vill jag få in på kredit 3051 och 2611.
Hur gör jag den bokningen?🙄 *hjärnsläpp.se*

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag vet inte riktigt om jag förstår vad det är du vill göra tyvärr. I och med att summan ligger i debet så går det inte att flytta den till kredit mot 3051 och 2611, då överföringen kräver att man bokar mot konto 4974 i kredit ( för att minska 4974 ) och därmed blir motkontona i debet. Känns som att du kanske missat något steg? 

 

Återkom med lite mer info om vad du vill göra så skall jag gärna försöka hjälpa dig. 

/ Josefine

 

 

Jag har insett att jag klantat mig en smula..... 😞

När jag fakturerar ut till kund t ex timmar för utfört arbete så lägger jag alltid med fakturan för material i samma faktura.
Utförda timmar + faktura för grus
När jag sedan får tillbaka det så bokas det ju direkt mot Debet 1930 och kredit 3041 kredit 2611.

MEN....... jag har ju även betalat en lev.skuld från de jag har köpt gruset av.
Vilket jag la in på Kredit 1930 37000, 4974 Debet 27 750 och Debet 2641.
Detta gör ju att mitt 4974 konto fortsätter att öka.
Eftersom det aldrig töms.
Så jag tänkte att nästa gång gör jag en faktura på antal timmar och gör en separat faktura på gruset så kunden får 2 fakturor.
Så nu till frågan, hur tömmer jag kontot 4974 eftersom summan jag lagt där har jag ju redan fått betalt för? 😞


Hej igen!

 

Okej, för mig så låter detta helt korrekt hanterat redan. Det låter som vidarefakturering, dvs att du bokför upp det som en kostnad när du får fakturan som du betalar, och sedan som en intäkt när du vidarefakturerar det. Intäkten och kostnaden tar ju ut varandra ( där du kanske har lagt på något mer vid vidarefaktureringen ), men man "tömmer" inte själva kostnadskontot. Du har ju haft den kostnaden, och den skall således ligga kvar mot 4974. Sedan så har du nu även en intäkt som täcker den kostnaden, mot 3041. 

 

Så om jag förstår dig rätt, så har du faktiskt hanterat allt korrekt redan i och med att du har en kostnad och en intäkt som tar ut varandra. De bara redovisas på två olika konton, vilket är helt i sin ordning. Du kan läsa om detta på Skatteverkets hemsida här. Så du bör alltså låta kostnaden ligga kvar mot 4974 och intäkten på sitt vanliga konto. Det går utmärkt att skicka både grus och utförda timmar på samma faktura, du behöver inte dela upp dem i fortsättningen om du inte vill. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Ok men så bra, tack för svaret 🙂