Hej!
Vilka rättigheter har man som företag när kunder inte betalar i tid?
Får man ta ut både påminnelseavgift på 60 kr, dröjsmålsränta, och förseningsersättning på 450 kr?
Får man dessutom ta ut inkassoavgift om kunden inte betalar efter ett visst antal dagar?
Jag fakturerar bara företag, ej privatpersoner.
Är tacksam om ni kan återkomma till mig.
tack!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Man får inte ta ut en förseningsavgift på 450 kr om man tidigare skickat ut påminnelse, inkassokrav eller en upprättad avbetalningsplan. Förseningsavgiften skall täcka alla dessa avgifter.
Bifogar en länk från verksamt.se som tar upp vad som gäller.
https://verksamt.se/avtal-fakturering/betalningspaminnelse-och-drojsmalsranta
/Joachim
Hej! Okej, om man skickar ut en påminnelse utan förseningsavgift på 60:- får man lägga på 450:- i förseningsersättning om kunden fortfarande inte har betalat i tid?
Hej
Som jag tolkar reglerna så är svaret nej. Börjar du med att skicka ut en påminnelse med en påminnelseavgift så får man sedan gå den vanliga vägen med inkasso och kronofogdemyndigheten sedan.
Förseningsavgiften skall du lägga på direkt vid första påminnelsetillfället och inte lägga på något annat än den mer än dröjsmålsränta.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.