Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sommarlov
MEDLEM

Pengar inbetalade från kronofogden

Hej,

vi har haft en kund som inte betalat sina fakturor, så vi har drivit det till kronofogden, nu har jag fått pengar från kronofogden och ska försöka få det rätt i bokföringen.

Min tillvägagångssätt brukar vara, går till fakturor, markerar fakturan, åtgärder registrera inbetalning, så brukar det vara klart, men nu funkar det inte så för det ska delas upp på olika konton enligt revisorn.

Så nu fattar jag inte hur jag ska göra, ngn som har ett bra förslag?

 

Det kommer vara delinbetalningar, för vi har fått in pengarna under 5 olika tillfällen.

Tex första fakturan är på 67500 kr, inbetalningen första ggn är 6016 kr, då vill min revisor att jag ska bokföra.

Men då kan jag inte göra på mitt sätt och nu vet jag inte hur man går tillväga

Debet: 

1930 6016 kr

kredit:

8313 4040 kr

8313 17 kr

1510 749 kr

6062 1210 kr

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Din revisor är en förståndig hen och vill att du först räknar av ränta (8313) och kostnader (6062) innan du ser hur mycket som blir över till själva kapitalbeloppet. I detta fall 749 kr till kundfakturan (1510)

 

Lägg in 6 016 kr som en bankhändelse.

Matcha 749 kr som Inbetalning av kundfaktura

Matcha resterande belopp som Övrig insättning och de konton som revisorn angett.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej,

Tack för svar, men jag är nog trög för jag fattar inte.

När jag går in under kassa-och bankhändelse, tar ny bankhändelse och läger in belopp och lägg till, tar matcha, sen fattar inte jag hur jag ska göra, får jag ringa dig och få din hjälp.

Min revisor jobbar inte i visma och kan inte förklara hur jag ska göra i systemet.

Hej

 

Du kan ringa mig på 070-3749439.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK