Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maqedonci
MEDLEM

Periodisera kundfaktura

Hej,
Jag använder mig av kontantmetoden för bokföringen och undrar om jag behöver göra något men 
en faktura som jag skickat till kund. Fakturan skapades i december 2022 men pengarna kommer in i mitten av januari. Måste jag lägga intäkten i 2022 eftersom försäljningen skapades då?
Jag är konsult och säljer timmar. Om JA, hur bokför jag eller gör så det kommer i rätt period?
Teoretiskt sett hade jag ju kunnat vänta med att skicka faktura förens januari så därför säger min logik att den inte behöver bokföras till 2022, men vad vet jag 🙂


3 SVAR 3
Thomas51
CHAMPION

Ja, du måste lägga intäkten i december.

 

Du bokför fakturabeloppet i debet på konto 1510 kundfordringar, moms och försäljning på samma konton som du brukar göra.

När betalningen kommer bokför du den i debet på 1930 och kredit på 1510.

 

Tack för ditt svar Thomas. Så jag ska skapa en manuell verifikation och bokföra samma belopp på ovanstående konton?

Hej!

 

Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Du verkar ha Visma eEkonomi, så om du skapat fakturan i systemet så hanteras bokföringen av kundfordran i 2022 automatiskt när du registrerar den som betald i 2023 vilket du kan läsa om här

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar med bokföra samma belopp på ovanstående konton, men om vi tar ett exempel på att du skapat en faktura på 10 000 kr utanför systemet och skall nu bokföra upp den som kundfordran så blir det först en manuell verifikation som följande:

 

1510 med 10 000 i debet

26XX med 2 000 i kredit

3XXX med 8 000 i kredit

 

När du får betalt i 2023 så bokför du bort det som följande:

 

1930 med 10 000 i debet

1510 med 10 000 i kredit

 

Om du har skapat fakturan i systemet så skall du istället följa de instruktioner som finns i länken ovan, så det blir korrekt i programmet för dig. 

Ha det fint!

 

Josefine