Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Periodisering av hyra

Hej,

 

(AB, bokslut 12/31)

 

Bolaget hyr datorer av de lage landen finans. Ingånget avtal startades maj-19.

 

Första fakturan kom och betalades för Maj-juli. Sedan blev det fel i deras system och den kommande fakturan bestreds.

Detta löstes slutligen i januari 2020.

Detta har lett till en faktura på 100 000 kr i feb-20, avser hyra för juli-19 – mars-20. Därtill 5 olika kreditfakturor som är inslagna på samma dag (feb-20) som debet fakturan och är kvittade.

 

Beloppet är nu 50 000 kr men ska fördelas på 9 månader, varav 6 på det gamla året (bokslut 12/31). Hur periodiserar jag detta så det blir korrekt för kostnaden och momsen, just nu är allt inslaget i feb-20.

Bolaget redovisar moms årsvis.

 

Hur bokar jag upp detta korrekt på det gamla året?

 

Tack på förhand,

Tim

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan Tim!

 

Har funderat på denna och bollat lite tillsammans med mina kollegor, kom fram till följande. Kör du kontantmetoden som bokföringsmetod så drar du momsen då betalning sker i februari 2020, momsen behöver du inte periodisera. Ingående moms i sin helhet gör du avdrag för i den period som du bokför leverantörsfakturan.

 

I bokslutet för 2019 får du boka upp en upplupen kostnad avseende de månader som gäller 2019. Du skulle till exempel kunna använda konto 2990 - Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter i kredit och debet 5250 - Hyra av datorer. Den upplupna kostnaden vänder du under 2020 och bokför då betalningen, kostnaden och momsen.

 

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen! 
/My