Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louise10
MEDLEM

Periodisering av kundfaktura och leverantörsfaktura

Hej.

 

Har AB och använder kontantmetoden.

 

Vi börjar med leverantörsfakturan. 

Jag har fått den från Visma idag (totalt på 5 078 kr, varav moms på 1 015 kr) och den ska betalas senast i december. Fakturan avser nästa års nyttjande av Visma, perioden 1 jan 2023 till och med 31 dec 2023.

Således ska den periodiseras. Och jag trycker på knappen Periodisera när jag skapar fakturan i Visma. 

Då kommer ett fönster upp avseende konto Programvaror (5420) där jag ska ange belopp att periodisera, periodiseringskonto (1790), första datum och antal månader. Nu till mina frågor:

1. Vilket belopp ska jag ange för periodiseringen, är det totalt belopp exkl momsen eller något annat belopp? Jag noterar att momsen är exkluderad i det förifyllda beloppet. Ska momsen redovisas för 2022 eller ska inte den också periodiseras för redovisning i 2023?

2. Vilket första datum ska jag ange? Vad avser "första" datum?

3. Antal månader, är det 12 månader, eller vad är brukligt?

 

Nu till min fråga om kundfaktura.

 

Jag kommer fakturera min kund i efterhand för utförda konsulttjänster i december. Den fakturan kommer betalas i januari eller februari 2023. Således behöver beloppet periodiseras så det hamnar i 2022 års bok. Det finns ingen periodiseringsknapp när jag skapar en kundfaktura utan jag antar att jag måste göra en manuell verifikation. När och hur gör jag det? 

 

Stort tack på förhand!

 

//Louise 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

beloppet att periodisera ska vara belopp före moms. Då beloppet i ditt fall är under 5000 kr är det valfritt om du vill periodisera eller inte men har du valt att göra det ska du ange 230101 som första datum, dvs den dagen kostnaden ska belasta resultatet. Sen väljer du om du ska belasta januari med hela kostnaden eller varje månad hela året. 

Momsen ska bokföras på 2022 även vid kontantmetoden - den bokföringen görs när du skapar momsrapporten för den sista perioden detta år så du behöver inte tänka på detta. 

Din upplupna intäkt bokför du på en manuell verifikation D1790 K ditt försäljningskonto - ingen moms bokförs förrän du får betalt för fakturan du gör nästa år. Det kan vara bra att skapa ett speciellt försäljningskonto utan momskod för att inte ställa till det i momsrapporten. När du sedan har fakturerat (nästa år) vänder du den upplupna intäkter tvärtom mot hur du bokförde i bokslutet. 

 

Lycka till!

Tack för svar,

gällande den upplupna intäkten är det fortfarande lite oklart. Jag summerar min förståelse enligt nedan så får du säga om jag förstått det rätt:

Jag fakturerar min kund i början på januari 2023 för arbete utfört i december 2022 och gör då fakturan på vanligt vis. Direkt därefter gör jag en manuell verifikation som du beskriver ovan där beloppet anges exkl. moms på försäljningskonto (i mitt fall 3041). När fakturan sedan betalts per sista januari eller i början på februari, vänder jag den upplupna intäkten så att den kvittar den tidigare bokföringen av upplupna intäkten. Bokföringen av själva betalningen (som sker mha bankkoppling) bokför jag också på vanligt vis och den kommer då att automatiskt falla in under 2022. Har jag förstått det rätt?

 

Hur skapar jag ett försäljningskonto utan momskod?

AnnicaL
CHAMPION

Först och främst gäller det att bestämma om du fakturerar i början av januari men per 221231 - i få fall har du en kundfordran i bokslutet och då ska ingen upplupen intäkt bokföras. Jag antog i mitt svar att du fakturerar senare i januari och därför ska bokföra den upplupna intäkten - du har förstått rätt. 

För att skapa ett konto utan momskod går du till kontoplanen - jag skulle föreslå att du lägger upp/ändrar 3049 till den upplupna intäkten och följande återföring. Du ser då till att fältet Momskod är tomt, svårare är det inte. Då kommer det kontot inte med i momsrapporten och du slipper fundera över en differens där.