Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Periodisering av kundfaktura?

Hej!

Har eventuellt redan läst 10 svar angående liknande frågor men pratade med Vismas support och blev lite fundersam igen. 

Jag har ställt fakturor i dec 23 för tjänster utförda då, som blivit betalda jan 24. Dessa fakturor har jag registrerat som inbetalda (precis som vanligt) på de datum insättningen gjorts. Nu när jag går igenom checklistan för årsavstämning så fastnar jag lite på "Kostnader och intäkter" angående periodisering av intäkter.

Som jag förstod det så ska utgående saldot på 1510 vara 0:- (under bokföring -> kontoanalys för perioden) men där har jag en annan summa samt ett antal kundfakturor liggande. 
Exbild om jag klickar på en av de rader som ligger där: 

Skärmavbild 2024-02-21 kl. 14.29.31.png

 Har jag gjort något galet?

Har kontantmetod

Mvh

Jaq

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Konto 1510 ska INTE vara noll när du har skickat fakturor i december som inte betalades förrän i januari - du hade en fordran på de kunderna per 31/12. Så det är helt korrekt med den kontering du visar. Saldot på konto 1510 ska stämma överens med summan av utställda fakturor som inte hade blivit betalda i december. 

Även vid kontantmetoden bokförs alla fakturor på det år de skrivits ut, dvs vid bokslutet, vilket ju skiljer sig mot hur det hanteras löpande under året.