Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas1967
UTFORSKARE

Periodisering lön samt kundfakturor

Hej Jag behöver akut hjälp inför vår inkomstdeklaration som skall vara inne sista juni för ideell förening.

Vid slutet av året hade vi två fakturor som inte var betalda. Kan jag periodisera fakturorna

Faktura 1 betalades vid början av året 2022 och löner betalades för uppdraget.

Faktura 2 betalades efter vi gjort föreläggande hos kronofogden och löner för betalades retroaktivt för uppdraget 2022.

Intäkterna och utgifterna är i nuläget på året 2022, men min fråga är om jag kan periodisera dom till 2021 som ideell förening och om det är möjligt, hur gör jag.

Väldigt tacksam för snabbt svar

MVH

Thomas Johansson

 

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Du söker inte om det är kund- eller leverantörsfakturor men i båda fallen bör du bokföra dem på 2021 om de avser det året, oavsett om de betalades 2022. Om du är fakturor som är daterade 2021 bokför du på 2440 om det är en leverantörsfaktura, om fakturan avser 2021 men är daterad 2022 bokför du som Upplupna kostnader på 2990. 

Hej och tack för svar, men jag förstår inte. Båda är kundfakturor som påverkar resultatet. I och med att vi har två kundfakturor som inte har betalats i slutet av året får vi ett resultat som inte stämmer med verkligheten. Kundfakturorna är för uppdrag som till 100 % betalas till medlemmarna i form av lön, samt skatter och avgifter. 

Om jag redovisar resultatet som det ser ut nu kommer vi få betala extra skatt. 

Som grädde på moset var det ett nollresultat enligt skattemyndigheten 2020, men den ingångna balansen står det ca 17 000 kr, vilket också verkar påverka resultatet. Rörigt ja. 

Väldigt tacksam för svar.

Mvh

Thomas Johansson

AnnicaL
CHAMPION

Där ser man, det var åt andra hållet alla! Bokför kundfakturorna på debet antingen 1510 Kundfordringar eller 1790 Upplupna intäkter beroende på om delar utskrivna 2021 eller ej.  Bokför då samtidigt upplupna kostnader för lön och arbetsgivaravgifter kredit 2990. Om det var 100% till medlemmen blir det ingen resultatpåverkan av dessa poster. 

Ingående balans påverkar inte årets resultat. 

Hej och tack för snabbt svar. Tror jag varit lite otydlig. Allt är bokfört som Kundfordringar på 1510 år 2021, men betalades år 2022 och är bokfört. När jag nu skall stänga år 2021 blir resultatet 40 000 kr fast det borde vara 0 eller till och med en förlust eftersom kostnaderna ligger på 2022, men tillhör 2021. Om jag redovisar resultatet från programmet som det ser ut nu kommer vi få betala skatt på resultatet. Går det att periodisera kostnaderna som i nuläget är bokförda på år 2022?

Än en gång tacksam för svar

MVH

Thomas Johansson

 

AnnicaL
CHAMPION

Hej igen, 

ja, då gör du som andra delen av mitt förra svar - bokför kostnaderna mot konto 2990, dvs upplupna lönerna och arbetsgivaravgifterna. Vill du dela upp det kan du använda 2910 för löner och 2941 för arbetsgivaravgifter. Är det andra kostnader involverade som hör till dessa försäljningsintäkter kostnadsför du även dem mot konto 2990. 

Hoppas detta löser ditt dilemma! 

Trevlig midsommar! 

Hej igen. Nu känns det som jag närmar mig en lösning. Om jag förstår rätt så gör jag en manuell verifikation för 2021 med upplupna kostnader 2990 och 2910 för löner och 2941 för upplupna arbetsgivaravgifter, men hur gör jag för lönerna som betalades ut 2022. Ska jag ändra de verifikationerna och kontera mot upplupna löner (2910) och upplupna arbetsgivaravgifter (2941)?

Tacksam för ett svar till innan midsommar

Mvh

Thomas Johansson

AnnicaL
CHAMPION

Lönen bokar du D7210 K2910 och AGAn D7519 K 2941 på 2021. Utbetalningen på 2022 ändrar du så att du debiterar 2910 istället 7210 osv. Då blir det bara resultatpåverkande på 2021.