Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra
UTFORSKARE

Periodiseringsfond i enskild firma

Jag har i min enskild firma en periodiseringsfond på 400 000 kr.
Är det bättre att lösa upp fonden i enskilda firman eller vore det klokare att flytta över enskilda firman och således fonden till mitt AB?

Vilket resulterar till mer pengar i den privata plånboken?
Är inte riktigt införstådd i hur den totala beskattningen i den enskilda firman kommer bli.

Överför jag fonden till ett AB så bör följande skatter betalas:
1. Bolagskatt 21,4% 
2. K10 skatt 20%
= 251 520 kr i privata plånboken

Vad blir det om man löser upp fonden och plockar ut pengarna till den privata plånboken?

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Det hänger ju lite på ditt resultat i den enskilda firman. Har du ett resultat så du uppnår brytpunkten för statlig skatt innan du löst upp periodiseringsfonden så blir det mer skatt att betala som du samtidigt inte "drar någon nytta av" (ursäkta uttrycket), eftersom taket för intjänade pensionspoäng är uppnådd.

 

Flyttar du över p-fonden till ett AB så är det viktigt att du har tillräckligt mycket i eget kapital i den enskilda firman så att det även täcker p-fonden. I en enskild firma så syns inte p-fonden i bokföringen, men när du flyttar över den till ett AB så ska den in i bokföringen. De pengarna plockas från eget kapital i den enskilda firman i samband med överläggningen till AB.

Bokföra
UTFORSKARE

Jag har ett resultat där jag uppnår brytpunkten, vilket är då mer lönsamt tro?

Göran A
UTFORSKARE

Har du någon sparad räntefördelning ?

För om du lägger ner EF kan man använda räntefördelning även på återföring P-fond 

Yes, sparad räntefördelning på 32 000 kr.