- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Personalkonferens på företaget
Hej,
Vi är två delägare av ett bolag och vi är också de enda anställda i bolaget. Vi har för avsikt att ha en personaldag och planerar att åka iväg och boka konferens på hotell inklusive övernattning. Kan företaget stå för utgifterna i ett sådant scenario? Om det här är utanför ert kunskapsområde, vet ni vem som kan tänkas ha svar på frågan?
Tacksam för svar!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Om resan innehåller minst 6 timmas effektivt arbete (Möten, planering mm) och att det arbetet är något företaget har nytta av så är det en kostnad företaget får stå för. Det måste skapas ett program eller detaljerat protokoll över vad som utförts under resan.
Resa och boende får man ta upp som en kosntad och lyfta alla moms för. Eventuella mat hanteras som ej avdragsgill intern representation och på detta får man dra av moms på belopp upp till 300 kr per person.
Bifogar ett par länkar med information dels om konferens och hur man räknar ut moms på representation (Det finns en kalkylator på representationssidan).
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/resor/konferensochstudieresa.4....
https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/representation.4.15532c7b1442f256baec8...
Hoppas detta gjorde det hela lite klarare och du är välkommen åter om något skulle vara oklart.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
