Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Personkonto till enskild firma

Hej.

Startade enskild firma tidigare i år och pratade med skatteverket och bekanta angående bankkonton för företaget. De sa att man kan använda sitt privata personkonto till enskilda firman men att det underlättar att ha ett separat konto.

Första fakturan gick ut innan jag hann öppna ett separat konto och jag har därefter alltså använt endast mitt egna personkonto för företaget, fått in betalningar och betalat kostnader. Detta har jag bokfört på konto 1930. Och håller självklart koll på vad som gäller företag och vad som är privat.
Men nu när jag läste om detta så verkar det som att jag gjort helt fel? Att företagskonto 1930 i BOKFÖRINGEN endast gäller företag vet jag, men måste man alltså ha ett BANKkonto för detta?
Nu har jag ju personliga inkomster och utgifter på samma bankkonto, men det har förstås inte bokförts.

Skatteverket sa förut att bankkontot inte har något med bokföringskontot att göra men nu verkar det som att det inte riktigt stämmer.

Och ja, fr om januari ska jag endast använda ett separat konto för företaget, men behöver hjälp att reda ut detta nu.

Mvh

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-21

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

Ett förslag:

1. Öppna ett separat bankkonto avsett för företaget.

2. Läs av saldo på 1930 (den del av ditt privata bankkonto som tillhör företaget)

3. För över saldot till det nya bankkontot

4. Ändra samtidigt bankkontonummer i Visma kopplat till konto 1930.

5. Använd endast det nya bankkontot för företagets transaktioner.

Gör gärna ovanstående i god tid innan årsskiftet (omedelbart) så att du i per 2015-12-31 har ett bankkontoutdrag som stämmer överens med bokfört saldo på konto 1930.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Smart, tack ! Och då behöver jag inte bokföra överföringen på något sätt?
Om jag sedan i överföringen vill samtidigt göra ett eget uttag, dvs lämna en del av pengarna på mitt privata konto. Hur kan jag bokföra det? Bara som ett vanligt eget uttag?
Roffakab
CHAMPION

Hej

Rätt, då behöver du inte bokföra överföringen.

Bokför det egna uttaget innan du läser av saldo och gör banköverföringen.

MVH
Rolf