Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Storeowner
MEDLEM

Personlig Inbetalning till skattekonto

Har ett AB och vid ett tillfälle har jag från mitt privata bankkonto betalat in pengar till skattekontot. Denna summa har inte funnits på företagets konto. Hur beter man sig i ett sådant fall - skattekontot och bokföringen kommer inte att stämma överens. Hjälp.... Tack på förhand!
20 SVAR 20
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du debiterar företagets konto 1630 och krediterar ett konto 2893 Skuld till ägaren
så blir det rätt,
När du senare tar tillbaka beloppet från företaget bokför du spegelvänt
Debet 2893
Kredit 1930

Mikael

Vilken klippa du är som gav svar på min fråga så fort, mina varmaste tack. 

Som följdfråga på detta. Hur beter man sig när man bokför transaktionen på skattekontot? När den privata inbetalningen går in på skattekontot hämtar man då upp det med K2893 i verifikationen? Tack på förhand!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det beskrev jag ovan 

Debet 1630
Kredit 2893

MIkael

Aaa missförstod det hela. Tror dessvärre inte att jag kommer kunna reda ut detta, erfarenheterna med att bokföra skattekontot är begränsat. Vilket gör det svårt att förklara.
Trodde jag skulle göra en enskild verifikation av det privata lånet först- men då blev det för mycket i skuld till ägare pga dubbelt bokfört.
Jag skapar manuella verifikationer av skattekontot, jag får därför inte ihop sammanhanget när jag bokför transaktionerna på skattekonto som en verifikation med samtliga händelser som gjorts på skattekontot. Det blir en diff i verifikationen om jag bokför 1630 och sen 2893... 😞 Det hela blir inte enklare för mig då det är ett belopp överfört till KFM på samma transaktion.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur kan jag hjälpa dig nu?

Mikael

Hjälpen mottas gärna. men det är så många poster i verifikationen.. Enklast är väl om du får se rubbet för att hjälpa till eller vad tror du?
(Det kanske kan hjälpa andra också som vill förstå)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det låter så, vill du hellre maila mig?

Hej M,

jag trodde jag hade löst problemet, men icke... jag skriver gärna här strax.
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK

Hur kan jag maila dig?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag brukar hänvisa till Anna Svensson,  Community Manager i detta forum, som har mina kontakt uppgifter men hon kanske inte jobbar nu:)

Du får lämna någon kontaktuppgift till dig här så kontaktar jag dig - om det passar. dig.

Mikael

Nä, hon jobbar nog inte nu... och jag avstår att lämna något här, men här kommer det jag behöver hjälp med:

Så här ser transaktionerna ut på Skattekontot – hur skall det bokförs?

 

Spec                                              SKV                                                KFM

Ing saldo                                      -22 834 (läggs på D1630)        

Inbet bokförd                                  4 000           

Ränta                                                  -411            

Överlämnat KFM                          19 245            

Inbet skatteverket                        6 000                                                                    

Avräknat mot KFM skuld           -6 000                                          6000

Inbet KFM                                                                                          4400

Inbet KFM                                                                                           1000

Inbet KFM                                                                                           8000

Privat inbetalning till KFM                                                                  7 050                

Moms                                           - 9676

Moms                                           -2711

Moms                                           -2711

Förseningsavg.                           -625

Beslut moms                               2 711

Utgående saldo                          -13 012 (läggs på K1630)


Slutligen vill jag tillägga att den privata inbetalningen - finns ingen annanstans i bokföringen och jag är oroad att detta är det STORA problemet i min balansräkning just nu.. 😞 

Så tacksam för all hjälp!


Fd medlem
Inte tillämpbar

1/ Ingående saldo -22 834 läggs på KREDIT 1630 - eftersom det är ett minustecken framför beloppet.

Mikael

Vad gör man med sista raden utgående saldo? är det K1630 också eller blir det Debet?

De övriga skulle du vilja hjälpa mig med vad de lägg på?


Fd medlem
Inte tillämpbar

2/ Jag har summerat det du listat - du borde ha ett plussaldo hos KFM på 7 205 kr om du fått med allt som hänt.

Mikael 
Fd medlem
Inte tillämpbar

3/  Kontering

Inbet 4000, Debet 1630, kredit 1930 om det är betalt från verksamhetens bankkonto
Ränta 411   Debet 8423, kredit 1630
Till KFM      Debet 1630, kredit 1630 (eftersom KFM också räknas som ditt skattekonto) alternativet är att inte bokföra det alls , men det kan vara bra att göra det för att inte glömma det bara för att beloppet tillgodoförs  kontot hos skatteverket.
Inbet skv 6000  Debet 1630 kredit 1930
Avr mot KFM -6000  samma som ovan Debet 1630, kredit 1630
Inbet KFM   6000  Debet 1630 , kredit 1930
Inbet KFM   4400  Debet 1630, kredit 1930
Inbet KFM   8000  Debet 1630, kredit 1930
Privat inbet 7 050  Debet 1630, kredit 2893
Moms        -9676   Debet  2650, kredit 1630
"                 -2711    "                    "
"                 -2711    "                    "
Föreninsavg  -625  Debet 6992, kredit 1630

Mikael

Vad jag ser hur du gjort är att bokför en händelse med både debet och kredit.
Stämmer det?
Oroar mig mycket - då jag inte lärt mig detta..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Utgående saldot jämför du med din egen bokföring för konto 1630 - därför måste du kolla vilket saldo du också har hos KFM eftersom det också är en del av skattekontots helhet.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi arbetar alla med s k dubbel bokföring - varje affärstransaktion skall bokföras både i debet på ett konto och i kredit på ett annat konto, så som jag beskrivit för dig annars använder du inte ditt program på rätt sätt

Mikael