Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

antyaz
MEDLEM

Privat utlägg och omvänd skattskyldighet- Adobe

Hej!

Jag har ett nystartat aktiebolag och håller på att bokföra mina första affärshändelser. Under tiden bolaget registrerades gjorde jag flera privata utlägg, bland annat för Adobe Creative Cloud.

Fakturan är från Irland, vilket innebär att omvänd skattskyldighet gäller. Jag har försökt bokföra detta korrekt, men får inte ihop balansen mellan debet och kredit. Mitt privata utlägg var 736,25 kr. 

4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 % = 589,00 Debet
2614 Utgående moms, omvänd skattskyldighet, 25 % =147,25 Kredit 
2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet =  147,25 Debet 
2893 Skuld till närstående person (privat utlägg) = 736,25 Kredit 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då omvänd skattskyldighet innebär att momsen inte får dras av så blir konteringen av den totalakostnaden på 736,25 på följande sätt.
Om det står moms på kvittot så är det inte något du skall bry dig om det momsbeloppet blir inte rätt eftersom den inte får dras av.

/Joachim

Tack för det snabba svaret! Förstår jag rätt att jag kan bokföra summan 736,25 på konto 4535 i debet och 2893 i kredit och inte bry mig om ingående och utgående moms?

Hej

Du skall inte bry dig om momssumman på fakturan om den är annorlunda mot bilden jag skickade. Du skall boköra det exakt som bilden jag bifogade.

/Joachim

Stort tack för hjälpen! Jag har en sista fundering:

Eftersom det debiterade beloppet på fakturan inkluderade moms, är det fortfarande korrekt att bokföra enligt nedan?

PRICE: 589,00
VAT 25.00%: 147,25
TOTAL: 736,25

Bokföring:

2893 Skulder till närstående personer, kortfristig del: 736,25 Kredit
4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %: 736,25 Debet
2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet: 184,06 Debet
2614 Utgående moms, omvänd betalningsskyldighet, 25 %: 184,06 Kredit

Hej

Ja du hanterat det på samma sätt oavsett om det står moms på fakturan eller inte. Som jag skrev i ett tidigare svar så skall du inte bry dig om momsen på fakturan då den inte stämmer med det som bokförs dels för att det kan vara en annan momssats som vi inte använder i Sverige samt att momsen inte dras av utan enbart redovisas till skatteverket av informationsskäl. 

/Joachim