Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Privata bilen in som förmånsbil i mitt aktiebolag.

Hej, Jag tänker låta mitt AB köpa vår privata bil. Jag tänker sen ha bilen som förmånsbil där jag betalar bensinen privat. Efter att ha fixat ett värderingsintyg tar firman över ägandet, ett skuldebrev upprättas och amortering till mig kommer göras varje månad.
Och nu till frågan: Hur bokför jag detta?
Tack på förhand!
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så här kan du bokföra köpet:

Debet 1240, Bilar
Kredit 2393, Lån från närstående, långfristig del
Kredit 2893, Lån från närstående, kortfristig del

Gränsen mellan lång- och kortfristig del går vid ett år, d.v.s. det som skall betalas inom ett år skall krediteras konto 2893.
Säg att bilen kostar 200 000 kr och att bolaget skall betala av lånet på 5 år. Då blir siffrorna så här:
Konto 1240 debet 200 000 kr, konto 2393 kredit 160 000 kr och konto 2893 kredit 40 000 kr.
Allt eftersom amorteringarna betalas debiterar du konto 2393 ända tills det är nollat, sedan övergår du till att debitera konto 2893.

Lätt som en plätt, eller hur!

Pär Gustavsson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tackar så mycket!
Tanken är att amortera av allt på ett år så då blir det bara 2893.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Köpa bil av mig själv till AB?.

Hej! Vi är ett nystartat AB, tidigare Enskild firma som har avslutats. Vi hade en bil på den enskilda firman för 10000kr som skrevs av direkt. Nu är enskilda företaget avslutat så vill vi köpa in denna bil till AB. Hur går vi då till väga? Kan man ställa ut en faktura från ägare på 10000 till AB och sedan betala ut pengarna från bolaget till ägare?
Värt att nämna är att bilen redan är inskriven på AB, men ännu inte bokförd.

Finns det något annat sätt man kan göra på? Vill ju självklart att det ska vara det mest lönsamma för oss som privatpersoner...
Och hur bokför man sedan detta?