Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

wisser01
MEDLEM

Problem med Amazon och deras underlag för bokföringen!

Hej vi säljer såväl via Amazon som CDON och har inga som helst problem att bokföra transaktioner med CDON, när det gäller Amazon är det fullständig total kaos och rent av omöjligt att få fram ett enkelt underlag till bokföringen när de gör utbetalningar.

Jag bifogar en kopia på en faktura/redovisning från CDON så som vi hanterar dessa, hittar dock ingen motsvarighet på Amazon och när man konatkar dem (skiter de i) att ens svara på mina förfrågningar. Sedan 1/8 redovisar de även all moms etc. i Sverige vilket borde göra det enklare.

Började sälja från dem i april månad och enbart inom Sverige men har ännu inte lyckats få detta bokfört på ett korrekt sätt vilket känns oerhört frustrerande. Finns det möjligtvis någon enkel genväg som gör det möjligt att få underlag motsvarande de vi får från CDON?

Oerhört tacksam för ett så rakt och enkelt svar som möjligt.

//Christer

 

CDON Underlag.jpg

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om det är möjligt att få mer detaljerad underlag från Amazon är inget vi kan svara på utan det får du vända dig till Amazon för svar på (Om de nu vill svara på det vill säga). 

/Joachim

Detta fattar jag åckså samt vet!

 

Min fråga var om det fanns någon enklare väg än den du beskrev för Sofia då det inte känns 100% säkert samt ganska krångligt, någon form av genväg menar jag.

//Christer

Hej

Det skall hanteras på det sättet jag beskrev för Sofia. Anledningen är att man inte får pengara samma dag som försäljningen sker så det går under kassaregisterlagen där det står att försäljningen skall bokföras på det datum som den sker och inte när man får in pengarna.

Det gäller alla betalsätt där man inte får pengarna direkt (Enda undantaget är vanliga kundfakturor eftersom de har X antal dagar i betalningsvillkor)

Sedan så beror konteringen som jag skrev i den andra tråden på vad det är man säljer, till vilket land man säljer, Om försäljningen sker till företag eller privatpersoner. Så det finns dessvärre inte någon enklare lösning utan kan variera från dag till dag beroende på vem som försäljningen sker till.

/Joachim

Okej, tack Joachim!

Det innebär att CDON är undantagna från den lagen då eftersom de redovisar allt i en klump varje gång - intressant!?

Ha en bra och solig dag!

//Christer

Hej

CDon skall redovisas på samma sätt som Amazonförsäljningen om det är så att försäljningen sker löpande och att de sedan betalar ut en klumpsumma senare. De regleran gäller all försäljning som sker där man inte får pengarna samma dag.

Framgick inte helt av underlaget att det var t ex en hel månads försäljning och har personligen inte större erfarenhet av just CD on sedan tidigare.

/Joachim

wisser01
MEDLEM

Detta fattar jag åckså samt vet!

 

wisser01
MEDLEM

Min fråga var om det fanns någon enklare väg än den du beskrev för Sofia då det inte känns 100% säkert samt ganska krångligt, någon form av genväg menar jag.

//Christer