- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Rabatt eller ändra timpris?
Säljer konsulttjänster i AB och tar betalt per timme. Tecknade ett avtal med en kund om start i augusti 2020 och som gäller fram till och med 2022. Kunden har drabbats otroligt hårt av corona och vi är flera leverantörer som har gått med på att sänka vårt timpris med X% under hela 2021. Till frågan:
Jag använder Visma eEkonomi. När man skapar en faktura kan man där ange rabatt i %. Bör jag använda detta eller bör jag istället justera timpriset? Resultatmässigt borde det ju inte bli någon skillnad. Men är det något jag bör tänka på när det gäller det ena eller det andra?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Personligen skulle jag definitivt använda en tillfällig rabattsats vid fakturering och behålla ordinarie timpris synligt i fakturan.
Jag skulle också vara noga med att dokumentera överenskommelsen så det är klart om den gäller hela 2021 eller om den kan avslutas tidigare om förhållandena förändras.
MVH
RoffaK
