Hej!
Detta är mitt första år som egenföretagare, och jag har stött på lite problem som jag skulle vara evigt tacksam över att få hjälp med.
Info som kanske är bra att veta: Jag hade först ett annat bokföringsprogram, men flyttade över det till visma för cirka 6 månader sen.
Det första: Jag ska räkna ut mitt resultat från året, för att ändra min inkomstdeklaration. Jag hade fyllt i tok för lite under den första, och måste ändra det nu när skattebeslutet kommit, och jag ska egentligen betala betydligt mer preliminärskatt än vad som står på pappret..
Mitt räkenskapsår är inställt på 2023-10-10 - 2024-12-31 (startade enskild firma som fotograf i oktober 2023), men det är endast resultatet från 2024-01-01-2024-12-31 jag behöver ha. Har för mig att dom 3 första månaderna var skatt/momsfria? Jag testade att gå in på Räkenskapsår och IB för att ändra, men då dyker denna varningsrutan upp: "Det finns verifikationer på det nuvarande räkenskapsåret före det angivna startdatumet.".
Hur löser jag detta?
Det andra: Jag vet också om att jag gjorde fel under min första bokföring (bokför var tredje månad), och har absolut ingen aning om hur jag ändrar detta. Det var dessutom i det gamla bokföringsprogrammet. Tror det var något fel med hur jag bokförde momsen när det var utanför EU, men minns inte riktigt. Idag vet jag självklart hur jag bokför detta rätt.
Jag kan säkert ringa och fråga skatteverket om detta, men jag behöver en text för att kunna förstå bättre, jag är den typ av människa. 😉
Jag ska även göra mitt första bokslut, vilket blir förenklat årsbokslut om jag förstått det rätt. Kan man göra om och göra rätt där om något blivit fel med bokföringen?
För det tredje: Jag behöver uppenbarligen en revisor, jag är bra på att jobba i mitt lilla, enkla företag, men inte med bokföring. Om ni har tips på hur jag går tillväga för att hitta en revisor som sköter min bokföring digitalt, tar jag tacksam emot detta. Har googlat, men det är en djungel. - Att boka en massa möten med olika revisorer och jämföra är något jag varken vill eller har tid med... 🤓
Hej
1. Om du går in under Bokföring > Kontoanalys och väljer resultaträkning. Skriv in datum 2024-01-01 - 2024-12-31 så får du fram resultatet för den perioden.
Frågan är bara om systemet är rätt inställt i och med att du har ett år som går från 2023-10-10 till 2024-12-31. Det du tjänat eller haft kostnader för i 2023 skall du också deklarera för är jag nästan helt säker på om du inte gjorde detta i 2023. Så detta behöver du nog kolla upp med skatteverket.
2. Antar att du syftar på att importmomsen/den omvända skattskyldigheten för de importerade inköpen från land utanför EU. Inte helt med på vad frågan var exakt. Vi har ingen hjälptet om detta är jag rädd.
3. Kan hänvisa till de konsulter/revisorer vi har som arbetar i vårt system men möten och jämföra kommer du dessvärre inte runt om du vill hitta någon som tar ut ett skäligt pris och du faktiskt får en bra kontakt med. Det är en del av arbetet med detta sedan så skall deklarationen vara klar senast runt den 5-6 maj nästa år så lite tid kan du behöva lägga på detta.
https://vismaspcs.se/hitta-redovisningsbyra
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.