Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BertL_
MEDLEM

Räkna ingående anskaffningsvärde på finansiella instrument

Har i fjor och i år köpt och sålt ovanligt många finansiella instrument (särskilt fondandelar men även annat) i vårt aktiebolag. Undrar nu om det finns någon genväg för att få fram det ingående anskaffningsvärdet (som ska krediteras respektive debiteras konto 8350). Har Avanza som nätmäklare, ifall det skulle ha betydelse. Kan man åtminstone förenkla genom att betrakta de värdepapper som fanns vid räkenskapsårets början som de först sålda, även om det gjorts inköp innan totala antalet sålts; dvs man räknar efter principen "först in-först ut" i stället för att räkna fram ingångsvärdet vid varje köp individuellt, vilket skulle ta lång tid. (Har inte bokfört dessa "affärer" löpande under året, utan gör en verifikation på rubbet inför bokslutet, men det spelar antagligen ingen roll i sammanhanget. Kanske skulle det dock underlätta om man bokförde transaktion för transaktion, fast även det skulle ta sin tid.) 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Bert,

Svår fråga tycker jag och visst, i slutändan är det ju lite som du skriver, det underlättar alltid om man bokför transaktion för transaktion. Vi har inte så mycket information att ge dig ytterligare men om någon annan här i forumet har möjlighet att tipsa Bert om ett bra arbetssätt att hantera detta så är ni mycket välkomna att flika in i tråden. Om ingen känner sig manad rekommenderar jag att du ställer frågan till din redovisningskonsult eller liknande. 

Ha en fin dag! /Tinna