Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätta bokföring tidigare år

Vi har använt Visma eEkonomi smart sedan maj 2019. Tyvärr behöll vår ekonomiassistent inte allt där, så vår balansrapport för 2018/2019 är troligtvis inte korrekt. Vad måste jag göra så att detta är korrekt, för naturligtvis är bokslutet för 2019/2020 inte

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Sabine,

Detta blir svårt för oss att hjälpa dig med även om vi gärna vill. Kanske kan du höra med redovisningskonsulten som ni använde vid tillfället om de har något sparat? 

Hoppas det löser sig.

MVH Tinna

LW -60
UTFORSKARE

Det här är ju ett jättejobb du har framför dig. Jag har själv råkat ut för det flera gånger att städa upp efter andra. Det är ju inte direkt gjort i en handvändning.

 

  • Börja med att gå in på internetbanken och ta fram kontoutdrag från bankgirot eller från plusgirot för hela 2018/2019.
  • Börja med första månadens transaktioner. Kontrollera först att ingående balans på bankkontot stämmer med bokföringen. Sedan stämmer du av alla transaktioner för bank- plusgiro för den månaden. Ta fram överstrykningspenna i grönt och måla det som stämmer och orange för det som är fel.
  • Transaktioner som inte finns med i ovanstående: du måste leta fram fakturor och dylika underlag för att få till avstämningen.

 

Du får göra så här, månad för månad och för att förtydliga mig lite: du börjar med bankkontot och tar sedan resten av balanskontona efter det. När en månad är klar, börjar du med nästa månad på samma sätt.

 

Lycka till,

Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack då kör jag så

Jo, jag glömde en sak... när du hämtar kontoutdrag från banken, ta bara en månad i taget. Det är en psykologisk grej. Plockar man ut hela året, blir man alldeles matt i kroppen och ser inte skogen för alla träd. Det är enklare med en månad i stöten. Lycka till!'

 

Mvh Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Yes det gör jag så annars blir man helt gallen