Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emilia_
MEDLEM

Rätta gammalt fel

Jag har upptäckt att kontot för arb giv avgifter 2731 inte stämmer och felen har uppkommit i förra året som redan är deklarerat o avslutat. Förhastade mig nog och rättade genast felen men i förra årets period, vilket jag nu har läst mig till är fel det också.

Felet består i att jag har bokfört för liten summa på 2731, Skatteverket har räknat fram en större summa än vad jag har gjort, hur ska jag göra nu?

nolla bort redan gjorda korrigeringar förra året och göra en manuell verifikation på detta året för att nolla 2731?

tacksam för lite vägledning…

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. God redovisningssed säger att fel man upptäcker skall korrigeras i nästkommande öppna period och man inte skall bryta upp ett stängt år. Det finns dock undantag, så jag skulle rekommendera dig att höra av dig till Skatteverket och höra med dem om du kan göra korrigeringen i detta räkenskapsåret eller om du behöver korrigera i det gamla året och deklarera om. Det är också viktigt att kolla vad som är fel, så att du kan korrigera det korrekt så att både 2731 stämmer samt att du har fått bokfört rätt kostnad för arbetsgivaravgifterna ( 7510 kontot ),

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

 

Tack för svar!

Kontaktade Skatteverket och de svarar i kort mail att fel ska deklareras om.

Hittade ett exempel på årsredovisning online som säger att om man tex bokfört förra årets skatt för lågt så ska man rätta felet i nuvarande period. Så vad ska man tro?

Hej igen!

 

Jag skulle säga att båda säkert stämmer. Det beror lite på, för att i vissa fall så vill Skatteverket att man deklarerar om men man behöver inte bokföra det ( det vill säga, det blir som en ej bokförd kostnad/intäkt post i skattemässiga justeringar. Sedan så bokför man det i det öppna året, och sedan drar bort det/lägger tillbaka det som en ej avdragsgill/skattefri post. Ibland krävs det dock att man deklarerar och bokför om i året som gäller.

 

Tyvärr svårt för mig att avgöra hur du bör göra, och vad Skatteverket menar i sitt svar. De kan möjligtvis mena att du bör deklarera om gällande enbart arbetsgivaravgifterna, men att själva korrigeringen skall göras i det öppna året. Detta för att det skall bli rätt deklarerat på arbetsgivardeklarationerna men i bokföringen sker korrigeringen i det nuvarande året. Mitt råd är att du frågar dem mer konkret så att du får det så rätt som möjligt.

 

Ha det fint!

/ Josefine