Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SV____2
NY MEDLEM

Rätta konto - eEkonomi

Har ett saldo sedan tidigare år på konto 2650 redovisning moms. Hur bokar jag bort det enklast, vilket "slaskkonto" kan jag använda?
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

vad menar du med slaskkonto?
Har du en momsskuld som du tycker är felaktig ska den bokas om mot ett resultatkonto, kostnad eller intäkt

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

.......allt beroende på om det är utgående eller ingående moms som är fel
det enda egentliga slaskkonto som finns är öresutjämning 3740 för obetydliga belopp

Mikael

Utgår från att du har en enskild firma. Om du redovisat momsen korrekt så kan du rensa bort mot eget kapital, konto 2018 förslagsvis.

Eftersom skattekontot inte bokförs i en enskild firma så är det vanligt att momsen ibland blir "liggande" på 2650 och inte regleras i bokföringen. Helt ok att bota bort som att du betalt den.


Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
SV____2
NY MEDLEM

Detta gäller enskild firma. För att förtydliga beror restposten på att jag har en summa kvar på 2650 som beror på att ingående moms var lägre än den som faktiskt betaldes. Bytte program och det blev då fel summa. Kan jag boka bort resten mot konto 2018?

Ah, svårt att säga vad som är helt rätt när man inte sett bokföringen själv... Om momsen var fel som redovisades till skatteverket så måste den rättas. Om det som redovisats till skatteverket är korrekt kan du nog boka om det mot 2018. 

Mvh
Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du har betalat in för mycket ingående moms och inte vill ha den tillbaka har du en fordran som du avstår ifrån och då krediterar du 2650 och debiterar 2013 eget uttag.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Ser att du fått bra hjälp av ovanstående användare, vill bara slå ett slag för vår film här
Filmen visar hur du bokför momsredovisnignen och även betalningen av den (även som enskild firma) så smidigt som möjligt i Visma eEkonomi.

Ha det gott!

/Sofia