Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristina89
MEDLEM

Rätta momsen för felaktigt bokförd skåpbil

Hej, 

 

Jag upptäckte att vi i början på året att vi lyft momsen när vi köpte in en skåpbil då vi trodde att den räknades som en lastbil. Nu innan bokslutet har vi förstått att avdragsrätt inte gäller för skåpbilar av den typen. När jag bokförde den såg bokningen ut så här:

 

2440 K 37 290

1240 D 29832

2641 D 7458

 

Min fråga är hur rättar jag det nu i bokslutet, momsen ska ju till skatteverket?

 

P.S Vi sålde bilen i november och jag har inte bokfört försäljningen ännu.   

 

Tacksam för svar.

 

Mvh Kristina 

 

 

5 SVAR 5
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

Jag ser att du jobbar i eEkonomi och då kan du använda dig av funktionen för att korrigera verifikation: Skapa korrigeringsverifiktion. I korrigeringsverifikationen vänder du ursprungsverifikationer - så att den ser tvärtom ut:

 

2440 D 37 290

1240 K 29832

2641 K 7458

 

När detta är gjort kan du skapa en ny verifikation där du bokför som det ska vara - du tar alltså inte med 2641. 

 

(Har du gjort ovan via en leverantörsfaktura så är det bästa att istället ångra fakturan samt skapa en ny, korrekt faktura). 

 

Momsreglerna säger att en momsdeklaration ska rättas genom att en ny korrekt momsdeklaration för samma period skickas in. Du behöver därför ångra momsredovisningarna som du har gjort under året, rätta till felet i bokföringen, för att sedan skapa om momsredovisningen som blev fel samt resterande momsredovisningar för året.

 

Hoppas det hjälper dig vidare!

Mvh

Moa

 

 

Hej! 

 

Tack för ett snabbt svar. 

 

Jag bokförde bilen genom en faktura, när jag skapar en ny faktura bör jag lägga i den på samma datum som  står på fakturan. Och sen undrar jag också varför jag måste ändra på alla momsredovisningar för året, felet ligger ju endast i den eller har jag fel? 

 

Mvh Kristina

Hej igen!

 

Ja - den nya fakturan bör bokföras på samma datum - så att den hamnar i rätt momsredovisning.

 

I eEkonomi kan du enbart ångra den senaste skapade momsredovisningen. Så du kan inte gå tillbaka och ångra momsredovisning i ex. oktober om november och decembers momsredovisningar redan är skapade och bokföra. Då måste du börja med att ångra momsredovisningen i december för att sedan ångra momsredovisningen i november. Efter det kan du ångra momsredovisningen i oktober, göra justeringarna, skapa om momsredovisningen för oktober (som då plocka med justeringarna). När detta är gjort skapar man också om november och decembers momsredovisningar.

 

Mvh

Moa

Okej nu är jag med! 

 

Tack så mycket, det här hjälpte jätte mycket!

 

Mvh Kristina 

Vad härligt att höra! 

 

Mvh

Moa