Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rättelse av årsredovisning

Hej, jag upptäckte att mitt AB hade några fel i resultat och årsredovisning 2016. Företaget hade missat att boka skatt på schablonintäkt för år 2016 (ca. 200 kr). Hur ska jag rätta till detta? Ska jag lämna in en ny ink 2 till skatteverket och en ny årsredovisning för 2016?? 
10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du rättar felet genom att lägga till schablonintäkten i deklarationens del för skattemässiga justeringar, i bokföringen gör du intet annat än justerar årets skatt 2017.


Bolagsverket tar inte emot en sådan rättelse i form av ny årsredovisning utan förklaring eftersom bolaget redan hållit bolagsstämma och fastställt balans- och resultaträkning.

Rätta på det nya året är mitt råd.

Däremot kan du rätta inkomstdeklarationen om du vill det - beloppet är inte väsentligt så det står dig fritt att välja själv.

Mikael

hej hw1020!

Tycker i princip som Mikael.

Bolagsverket godkänner inga rättelse av årsredovisningar och det handlar ju inte om mycket pengar.

Rätta till det hela i redovisningen för 2017 istället. Skatteverket eller någon annan kommer troligen inte att bry sig, eftersom det är små summor det handlar om.


Tomas Tobiasson

Angamato Ekonomikonsult AB

Hej, hur rättar jag till felet i årsredovisning 2017 i så fall? MVH 

ink2 med bilagor för 2017 är redan inlämnade, men inte årsredovisning 2017. 

hej hw1020!

Tycker i princip som Mikael.

Bolagsverket godkänner inga rättelse av årsredovisningar och det handlar ju inte om mycket pengar.

Rätta till det hela i redovisningen för 2017 istället. Skatteverket eller någon annan kommer troligen inte att bry sig, eftersom det är små summor det handlar om.


Tomas Tobiasson

Angamato Ekonomikonsult AB

Roffakab
CHAMPION

Hej

Av nyfikenhet måste jag fråga. Är det "skatt på schablonintäkt" som ni missat att boka upp eller är det själva schablonintäkten som ni missat. 

Är det bara skatten så behöver ni inte göra något alls. Skatteverket beräknar er slutliga skatt och eventuella differenser redovisar ni i 2017 års RR och Årsredovisning.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Det är skatt på schablonintäkt som har missats. Schablonintäkt ska inte bokföras väl? (Den redovisas endast på ink.2 bilaga)

MVH 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är rätt.
Blankett 2S ruta 4.6.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Nu har jag pratat med SKV och de tyckte att jag ska ändra ink2 för 2016, men bokföringsmässigt rättar till det i år. 
Vad är bästa sättet?  
- Ska jag låsa upp 2017 för att justera bokslut och lägga till skatten på schablonintäkt? eller bokföra det i år 2018 istället?  Företaget bokför enligt kontantmetod. 
- Är det fortfarande konto 8910 (skatt som belastar årets resultat) jag ska använda?  

MVH 
Fd medlem
Inte tillämpbar

 2018 lägger du till skatten som ett verifikat konterat 22 % av scablonintäkten 
8910 debet
2510 kredit

med texten t ex skatt på schablonintäkt 2016

sedan jämför du skatteskulden på konto 2510 vid årets slut med den skuld som kvarstår efter att du räknat ut årets (2018 års) skatt

Mikael