Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Utförskare-Medlem
UTFORSKARE

Redovisningsmetod för advokatbyrå

Hej, 

 
Ett nybildat aktiebolag som skall bedriva advokatverksamhet.
Bolaget registrerat hos bolagsverket med bokslutmetoden som redovisningsmetod. 
 
Enligt planeringen kommer bolaget att omsätta mer än 3 miljoner kronor per år redan från första året.
 
Frågan:
Ska bokföringen ske enligt bokslutmetoden eller måste vi bokföra enligt faktureringsmetod redan från första året med tanken på omsättningen och verksamheten?
 
Uppskattar all tid ni lägger för att svara mig 🙂
Tack på förhand!
 
3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag har kikat på detta och du är ju helt klart på rätt spår. Har företaget en nettoomsättning på mer 3 än miljoner kronor så har du inget val, du måste välja faktureringsmetoden. Jag har också förstått att Skatteverket godkänner alla byten till faktureringsmetoden, men att det däremot är svårare att få igenom ett byte till kontantmetoden (bokslutsmetoden).

Jag tycker ni ska kontakta skatteverket, tänker att dem kommer kunna guida er i om ni ska byta på en gång eller ej. Har ni inte hunnit komma igång med bokföringen så ser jag ingen anledning till att behålla bokslutsmetoden i ert fall faktiskt. 🙂 

Ha en fin dag! 
/My 

Hej My, 

Ju för att det är båda lättare och smidigare att sortera och bokföra enligt kontantmetoden. 

 

Men ifall nettoomsättningen överstiger 3 miljoner kronor per år ska man bokföra enligt faktureringsmetoden redan från första året?

 

Hälsningar

 

Ja, det kan jag förstå.

 

När jag läser informationen om de två olika bokföringsmetoderna så får jag främst fram att faktureringsmetoden är obligatorisk för verksamheter med en årsomsättning på över tre miljoner eller mer. Eftersom ni inte fullt ut vet att företaget kommer ha en sådan omsättning men däremot misstänker det blir jag faktiskt osäker. Mitt förslag är därför att ni slår Skatteverket en signal för att rådfråga, så blir det rätt och riktigt från början. 

/My