Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

DonGabo
MEDLEM

Registrera svinn / varutapp vid bokslut

Hej Hej!
Jag driver enskild firma med kafferostning, paketering och distribution som specialitet.

Genom året så blir det en hel del svinn av kaffe. 

En del av kaffet går förlorat vid rostningsprocessen ( som också gör kaffet lättare)
Det spills vid malning, paketering och hantering, samt att det även går åt kaffe som använts i marknadsföringssyfte, bjudkaffe (kaffeshots) som resulterar i halvfulla termosar som kasseras på slutet av arbetsdagen. Det tillkommer varuprov till olika återförsäljare och sammantaget så blir det alltså en större mängd kaffe som jag vill redovisa på rätt sätt.

Nu till frågan, jag vill gärna registrera allt svinn i Visma, så att verkligheten vad gäller faktiskt försäljning bättre stämmer med registrerat inköp och hur mitt lager faktiskt ser ut.

Det bästa hade varit att bokföra förlusterna löpande, det förstår jag men detta har jag inte gjort då jag är ny företagare och inte insåg hur stort svinnet skulle bli på ett år.

Ni som har liknande verksamheter vad rekommenderar ni när det kommer till att registrera svinn i bokföringen så här i efterhand? Hur gör jag med olika konton, debet och kredit osv, jag är mitt uppge i bokslut och jag har räknat ut ungefärlig mängd kaffe som gått till spillo, hur gör jag nu?

Tacksam för svar
Mvh Gabriel

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Normalt sätt så brukar man inte bokföra svinn förutom i bokslutet då man värderar sitt lager och på så sätt får fram eventuell svinn. Däremot så brukar man bokföra varuprover m.m. eftersom det är enklare att avgöra värdet som försvinner från sitt lager då. Det i marknadsföringssyfte kan man också bokföra för att bättre visa sina kostnader i företaget. All annan normal svinn brukar man inte hantera löpande utan enbart när man värderar sitt varulager. 

I denna tråden kan du läsa om hur man kan bokföra uttag av varor till varuprover. Samma princip gäller för marknadsföringen men istället för ett 4XXX konto så blir det mot ett 59XX konto. 

Så i bokslutet när man värderar sitt lager och kommer fram till vad som skall bokföras som varulagerförändring så bokför du mot 14XX konto i debet och 49XX konto i kredit om lagret ökat, och tvärtom om när det minskat. På så sätt så får man hanterat den övrig svinn som inte gäller varuprover eller marknadsföring i och med värderingen av lagret. 

Ha det fint!

/ Josefine

DonGabo
MEDLEM

Hej och tack för svar
jag har inte fört/ registrerat lager att värdera, så den metoden som de flesta hänvisar till är tyvärr inte aktuell för mig.

Just nu är jag inne på att köra konto  1930 - företagskonto mot  konto 5460 ( förbrukningsmaterial) och sedan momskod 41 ( momsfri)

Mitt mål är egentligen att redovisa själva varorna, snarare än kostnaderna, men det här är den närmaste lösningen jag kan komma på.
Alltså att matcha mitt företagskonto med ett konto för förbrukningsmaterial, och därigenom redovisa kostnaden ( förbruk av varor)

Gör jag rätt eller fel om jag fortsäter?

Hej igen!

Om det är varor du använder för att sälja/utföra din tjänst så bör de bokföras mot ett 4XXX konto och inte 5460 i och med att dessa kostnader tillhör dina rörelsekostnader. 5460 används när du köper in saker till ditt företag som du själv förbrukar, så som tex toapapper, eget kaffe till din egna bryggare m.m, och tillhör de externa kostnaderna. 

Man behöver inte bokföra upp ett lager löpande utan man kan bokföra det mot ett 4XXX konto vid inköpet och sedan bara värdera lagret vid varje årsskifte för att bokföra upp detta. Det är något som måste göras om man har varor i företaget, men K1-regelverket för enskilda firmor säger att om lagrets värde är lägre än 5 000 så behöver man inte bokföra upp något lager vid bokslutet. Är värdet över det så behöver man dock göra detta, vilket du kan läsa om här

Om du inte gjort det sedan tidigare så bör du börja göra det nu, om varorna du har kvar vid årets slut har ett värde på över 5 000 kr. Tänk på att detta är alltså för varor som du använder i tjänsten eller säljer på något sätt, inte andra material du köpt till företaget. I denna tråden så kan du läsa om hur man bör tänka vid bokföring av varulager vid årets slut. 

Om du nu bokför allting löpande som kostnad så kan du inte heller bokföra upp någon form av svinn då alla varuinköp redan är bokförda som kostnad. Det kan man bara göra om man har ett varulagervärde, eftersom de då inte längre är en tillgång då de förbrukats på något sätt.

Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, ha det fint!

/ Josefine