Hej,
Bytte till Visma 2023 och ska nu göra första årsbokslutet. Saldot på leverantörsskuldkontot 2440 stämmer men får besked att summan av obetalda leverantörsfakturor är 0. Summan av obetalda ej förfallna leverantörsfakturor stämmer. Har dock inte bokfört leverantörsfakturorna via Inköp - Leverantörsfakturor som tydligen rekommenderas utan bokfört direkt mot 2440.
Hur får jag saldot på leverantörsskuldkontot 2440 att bli IB för 2024? Måste jag flytta beloppet från 2440 till 2448 eller vad ska jag göra?
Min rekommendation är att du lägger in de obetalda fakturorna i Inköp per 31.12 och konterar mot 2440. Då får du samma saldo på kontot som i obetalda fakturor.
Hej Annica,
Tack för snabbt svar. Du menar att jag ska gå till Inköp - Leverantörsfakturor? Då måste jag väl skapa levererantörsreskontra vilket känns lite överdrivet eftersom vi bara har tre-fyra leverantörer, och vad skulle motkontot till 2440 vara?
Anders
Om du registrerar fakturorna i reskontran och bokför på konto 2440 både i debet och kredit kommer de stå som obetalda fakturor över bokslutet och kontrollen blir ok.
Annars struntar du i varningen du fick iom att du vet att 2440 stämmer med verkligt obetalt belopp..
Hej och tack,
Jag struntade i varningen för tillgångar, skulder och eget kapital var korrekt och stängde året utan problem.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.