Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabet Halin
UTFORSKARE

Restid och milersättning i AB

Hur hanterar jag restid om det gäller ett enstaka uppdrag till en kund och jag inte jobbar heltid i företaget (aktiebolag) och alltså inte har någon ordinarie arbetstid  och inte tar ut månadslön? Lägre timkostnad än för själva uppdraget och bokföring på kontot "Försäljning av tjänst 25 % sv" 3041? Plus moms? Och låter intäkten bara läggas till företagets resultat? Eller ska det redovisas på något annat sätt? Eller bryr man sig inte om att redovisa restiden separat utan lägger in den i priset för uppdraget?

Hur bokför jag fakturerad milersättning? (samma uppdrag) Också på "Försäljning av tjänst 25 % sv" 3041? Plus moms?

Och hur gör jag sedan om/när milersättningen ska tas ut? 

7331 Skattefri milersättning om man bara tar ut den skattefria delen?

7332 Skattepliktig milersättning för den delen som överstiger 25 kr? 

Hur ska den delen sedan redovisas om man vill ta ut den också? I arbetsgivardeklarationen? Skatt och arbetsgivaravgifter?

Och tar man inte ut den läggs den till företagets resultat och  beskattning? Vilket kanske är enklast?

Finns det någon regel om hur mycket restid och milersättning man kan eller bör fakturera eller är det upp till var och en?

Elisabet

3 SVAR 3
Elisabet Halin
UTFORSKARE

Någon?

Hej

Man kan välja om man vill baka in restiden i själva uppdraget eller separera själva uppdraget och restiden, Det beror mer på hur man vill kunna följa upp vad som är ren arbetstid och reseersättningar.

Lägger man ihop allt så går det utmärkt att bokföra det på 3041 och 2611. Det skall vara 25% moms på reseersättningen också.

Väljer man att separera det så skulle jag rekommendera att lägga resersättningen på konto 3550 fakturerade resekosntader istället för att enklare kunna se i efterhand hur mycket den vanliga försäljningen har varit och även enkelt kunna se hur mycket reseersätning man fakturerat.

Det är korrekt att den skattefria delen skall bokföras på konto 7331 och allt som överstiger 25 kr skall bokföras på 7332, 

Den skattefria delen räcker det med att man markerar med ett kryss att sådan ersättning betalats ut.
belopp som överstiger de skattefria schabonbeloppen behöver däremot redovisas mer.

Skattteverket skriver följande på sin hemsida.

Tjänsteresor

När det gäller ersättning för utgifter vid tjänsteresor finns det vissa begränsningar av uppgiftsskyldigheten per betalningsmottagare i arbetsgivardeklarationen (26 kap. 19 c § SFL). Om den deklarationsskyldiga har betalat ut ersättning för utgifter vid tjänsteresor som inte ska ingå i underlaget för skatteavdrag, är det tillräckligt att det i arbetsgivardeklarationen anges med ett kryss att man har betalat ut sådan ersättning. Det gäller bilkostnadsersättningar och traktamenten upp till de avdragsgilla schablonbeloppen.

Utbetalda ersättningar för utgifter för logi eller resor med något annat transportmedel än en egen bil eller förmånsbil ska inte redovisas i arbetsgivardeklarationen (26 kap. 19 c § andra stycket SFL).

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.4/368347.html#h-Tjansteresor

Jag skulle definitivt rekommendera att ta ut milersättning upp till schablonbeloppet på 25 kr per mil. Då detta är helt skattefritt. I alla fall om det finns utrymme för det i företaget. Finns inga speciella regler för hur mycket så länge man kan styrka med en körjournal att man faktiskt kört de mil man har tagit ut ersättning för.

/Joachim

Tack snälla för bra svar! 😍🙏

Elisabet