Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Utförskare-Medlem
UTFORSKARE

Revisor i ett Aktiebolag

Hej, 

Jag driver ett aktiebolag sedan 2017 och har omsättning med över 3 miljoner i två år i rad. 

Därför fick jag veta att årsredovisningen för den tredje räkenskapsåret måste undertecknas av en auktoriserad revisor.

 

Frågan:

Räcker det att årsredovisningen undertecknas av en auktoriserad revisor eller måste jag också registrera revisorn i bolaget hos verksamt?

 

Tack på förhand!

 

 

 

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Om du måste ha revisor enligt reglerna så ska den revisor du valt registreras på Bolagsverket.

Har du redan haft årsstämma så måste du ha en extra stämma där revisor väljs. I samband med det så bör du även se över din bolagsordning så att den stämmer överens med verkligheten. Behöver det göras förändringar i bolagsordningen så ska även den fastställas på en stämma och det är därför lämpligt att göra det på samma stämma och därefter göra en ändringsanmälan till Bolagsverket.

 

//Carina

Hej, 

Måste den registreras på Bolagsverket eller är det bara en fördel att registrera revisorn där?

En vald revisor SKA registreras på Bolagsverket. 

Revisorn ska väljas på stämman och uppgiften är att granska bolagets redovisning och förvaltning.

 

 

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Att du nått mer än 3 miljoner i nettoomsättning innebär inte med automatik att du måste utse en  revisor. Når du inte upp till de andra två kriterierna kan du fortfarande välja bort revisor.

 

Aktiebolag kan välja att ta bort kravet på revisor om de inte når upp till två av dessa värden för båda de två senaste räkenskapsåren:

  • fler än 3 anställda (i medeltal)
  • mer än  1,5 miljoner kronor i balansomslutning
  • mer än  3 miljoner kronor i nettoomsättning.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej igen Roffak,

Och ifall:

År 2019 fyllde jag mer än tre miljoner i nettoomsättningen samt mer än 3 anställda.

År 2010 fyllde jag mer än  1,5 miljoner kronor i balansomslutning samt mer än 3 anställda.

 

Måste jag ändå ha en revisor? 

 

Tack!

Hej

 

Det ska vara samma värden som uppnås (två av tre) två år i rad för att kravet på revisor ska uppstå. I annat fall kan du fortsätta att välja bort revisor.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK