När man skapar en kundfaktura med rot- eller rutavdrag, registreras ju hela beloppet exkl moms som en kundfordran (Konto 1510?). Kontantmetoden.
När kunden betalar sin del bokförs den delen av fakturan + moms och fordran bokas bort. Mot konto 1510?.
När sedan skatteverket betalar sin del bokas den fordran bort + moms (när betalningen bokförs). Eftersom det är kontantmetoden sker ju bokföringen vid betalningstillfället.
Då används också konto 1510? Borde inte konto 1513 användas för rot- och rutdelen?
Är det någon skillnad om man använder funktionen i Kassa- och bankhändelser "Utbetalning av skattereduktion från skatteverket" i stället för åtgärden "Registrera inbetalning" under obetalda kundfakturor? Hamnar beloppet då på konto 1513? Eller används fortfarande konto 1510?
Elisabet
Löst! Gå till lösning.
Hej
Systemet lägger mycket riktigt hela summan på 1510 automatiskt. Så det blir inte någon skillnad om du väljer "utbetalning av skattereduktion från skatteverket" eller "registrera inbetalning".
Kan hålla med dig om att det borde varit som du skriver att systemet delade upp beloppet på 1510 för kundens del och 1513 för skatteverkets del men i dagsläget är det inte så systemet är programerat. I det stora hela påverkar det inte något rent resultatmässigt men hade varit lättare att se vad man hade för fordringar på kunden respektive skatteverket.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Ja, det är ju lite så jag känner. Men då vet jag!
Tack snälla för snabbt och bra svar!
Elisabet
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.