Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sampletekk2
MEDLEM

SI-import med inventarier

Jag ska börja använda Visma EEkonomi på ett befinligt företag som tidigare bokförts i annat system.

Jag har importerat en SI fil.

I befintilg bokföring finns byggnadsinventarie samt avskrivningar, men jag vill nu lägga upp byggnadsinventarien i Visma så att jag enkelt kan göra avskrivningar.

Som det ser ut nu så är byggnaden bokförd på 1110 med 710.433:- och avskrivningar är bokade på 1119 och är per 191231 på 382.749:-.

Vad ska jag göra för att lägga upp byggnaden som inventarie i Visma och behöver jag göra något med befintlig bokföring?

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Du kan lägga upp din befintliga inventarie under Bokföring - Inventarier så du får med inventariet i din inventarielista för att göra fortsatta avskrivningar. Eftersom det tidigare har gjorts avskrivningar på inventariet så ska du inte registrera den som "helt ny" utan vid Redovisat värde anger du värdet inventariet har i bokföringen för tillfället. Kika gärna i vår skrivna hjälp om att lägga till inventarie, här finns fältförklaringar för varje del så du närmre kan se hur du fyller i uppgifterna. Vad det gäller konteringen för kommande avskrivningar kan du se hur de olika invenatriekonteringarna ser ut under inställningar - Inventariekontering. Din befintliga bokföring för byggnaden som du importerat med SI-filen behöver du inte göra något med. 

 

Återkom om något känns oklart. 🙂 
Ha en fin dag! 
/My