Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

STIM överföring

Hej! Jag använder Visma enskild firma i dag men tänkte gå över till eEkonomi snart. Det skiljer sig en hel del mellan dessa program.

STIM betalar ut direkt till bankgirot. Jag fakturerar alltså inte. På utbetalningen är också 6 % moms pålagd (av STIM). Hur bokför jag detta i eEkonomi? 
10 SVAR 10
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

I eEkonomi stämmer du av in- och utbetalningar på företagets bankkonto under Kassa- och bankhändelser. När du fått stim-pengar så kan du stämma av inbetalningen som en Övrig insättning - Egen kontering och ange följande konton:
1930 debet (belopp inkl moms) - denna rad genereras automatiskt
3043 kredit (belopp exkl moms)
2631 kredit (moms)

Hej Per!

Vilket bra svar, jag har suttit och letat efter ett svar för hur jag hanterar STIM eftersom jag inte skickat faktura till dem.

En fråga jag har (som jag inte vet svaret själv på):
Du har angett att man ska välja konto 3043. I mitt förra program skapade och konterade jag mot "Licensintäkter och royalties" 3922 där jag angett momskod 05. Borde det inte konteras dit istället?

I Visma finns konto 3922 (dolt, dvs inte aktiverat), men den innehåller ingen momskod. Det gör däremot 3043 (05). Finns det någon anledning bakom detta?


Jag tänker att man borde ange detta:

1930 debet (belopp inkl moms) - denna rad genereras automatiskt
3922 kredit (belopp exkl moms) där jag också på kontoplanen ändrat momskod till 05
2631 kredit (moms)

Stämmer det? Eller är det bara ett annat sätt att göra samma sak som du redan föreslagit. Blev väldigt förvirrad kring varför 3922 inte innehåller momskod i Visma. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 
Jag har bytt över till Visma eEkonomi och har numera en revisionsbyrå som går igenom mitt bokslut (kollar igenom att allt stämmer) samt gör min deklaration och momsrapport. 

Jag bokför på följande sätt och min revisionsbyrå har också godkänt det här sättet av bokföra STIM på. Se bild. 

Stort tack för ditt svar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen! 
Jag har en följdfråga till detta. 
Skatteverket sa något om att ett fakturaunderlag ska finnas vid inkomster. I det här fallet är det inte jag som fakturerar utan STIM som gör en avräkning på det som spelas runt om i världen, samlar alla kronor och betalar ut den sammanlagda summan per kvartal. Räcker en avräkningsnota som bokföringsunderlag? 
Avräkningsnotan innefattar Referens till STIM, fullständiga uppgifter om mitt företag, mitt moms registreringsnummer, sammanställning av period (kvartalet), momsbelopp (6 %), totalt belopp utan moms och sedan det fullständiga beloppet inklusive moms. 

Avräkningsnotan ser precis ut som en faktura i uppställningen innehållande exakt samma typ av information men det heter just avräkningsnota och inte faktura. 

Tacksam för snabbt svar! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag kan skicka en PDF-fil också, men den bifogar jag inte här då den innehåller känslig information. 
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej!

Jag får hänvisa dig till Skatteverket för att kolla om avräkningsnota räknas som bokföringsunderlag.

/Adelina
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Jag var i kontakt med STIM gällande detta (alla kompositörer får ju samma underlag, t.ex. Per Gessle, Benny Andersson, Max Martin med flera...). STIM svarade följande: 

Hej, 

din avräkningsnota är ett giltigt underlag som du kan använda till din bokföring. Du kan se avräkningsnotan som en omvänd faktura från Stim. 


Med vänlig hälsning,
____________________________________________________________________
Ingrid Herrström
Stim, Medlemsservice, +46 8 783 88 88
Box 170 92, 104 62 Stockholm
Besök: Hornsgatan 103
www.stim.se
kulturkillen
MEDLEM

Hej!

Jag är musiker och har fått en royaltyutbetalning från STIM (6% moms) på 934kr. 

 

I fakturan har de dragit av 1000 kr för medlemskap i deras medlemsförening SKAP. Den är alltså inte avdragsgill vad jag förstått och har därför ingen moms pålagd på avgiften. Jag undrar hur jag ska bokföra detta korrekt?

Jag gjorde ett utkast på en manuell kontering. Stämmer detta tror ni? Bifogar bild på faktura och Vismakonteringsutkast.



Skärmavbild 2019-12-16 kl. 17.11.51.pngSkärmavbild 2019-12-16 kl. 17.06.24.png

Hej antonnessvi,

 

Slog ihop den fråga med en befintlig i samma ämne. Tror du hittar svaret i min kollega Per Nyguists tråd och om inte så är du välkommen att skriva igen. 

 

Ha en fin dag!

/Tinna