Hej,
Jag har nyligen tagit över en kund från en revisor och har hittat en hel del fel i bokföringen. Nu önskar jag lite ytterligare åsikter om hur detta på bästa sätt kan korrigeras:
Fel 1: Avsaknad tillgång:
En maskin är inköpt 2017, men det enda som bokförts är kontantinsatsen, och dessutom på fel konto, 1220, istället för 1210. Kontantinsatsen kan jag enkelt flytta, men den avsaknade tillgången bör påverka årets resultat negativt, om jag bokför det vid det datum jag hittade felet?
Fel 2: Fel i avskrivningar:
Konto 1220 har allt skrivits av, men detta har inte gjorts av tidigare revisor. Alltså, detta konto avskrivs fortfarande, trots att allt avskrivits för flera år sedan, 2010 och framåt. Om jag korrigerar avskrivningarna i år kommer även det påverka resultatet negativt?
Fel 3: Bokfört i fel konto:
Inventarier i konto 1220 har bokförts i konto 1240. Detta kan jag enkelt flytta över utan att det påverkar resultatet. Dock gäller detsamma som ovan för avskrivningar. Kontona avskrivs fortfarande, men felaktigt då allt ska vara avskrivet.
Jag har skapat en ny, korrigerad tillgångslista. Kan denna helt enkelt importeras, och därmed korrigera problemet? Jag kommer ju självklart få differenser i saldon, men detta måste väl vara acceptabelt pga korrigeringarna gjorda? Tänker mest på den påverkar min kund kommer att ha både gällande resultat, skatt, och rapportering till SKV.
Tacksam för en andra åsikt gällande dessa fel och korrigeringar.
Med vänliga hälsningar,
Stina
Löst! Gå till lösning.
Hej
1. Själva kompletteringen med den avsaknade tillgången kommer inte påverka resultatet då det enbart är en tillgång som läggs till.
Frågan är ju dock om banksaldot stämmer om den slutliga betalningen av inköpet aldrig bokförts. Så skulle kontrollera om den betalningen har bokförts eller inte också. Det som kommer påverka resultatet är ju de avskrivningar som skall göras på tillgången.
2. Om avskrivningarna aldrig är införda i bokföringen så är det korrekt att det kommer påverka resultatet negativt när de läggs in.
3. Att flytta tillgångarna från 1220 - 1240 är som du skriver inga problem. Tänk på att eventuella avskrivningar bör flyttas från 1229 - 1249 också ifall detta behövs. Detta för att få avskrivningarna i samma kontogrupp som tillgången.
Gällande när korrigeringarna skall göras så skulle jag säga att det bästa är att justera det i innevarande år då man ej skall in och bokföra i gamla räkenskapsår. Justeringarna får med andra ord påverka årets resultat.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Tack för svar!
Tillgången har fått en kontantinsats betalad, som lagts i fel konto. Detta kan jag enkelt korrigera. Resterande belopp har tagits på avbetalning, men är nu redan avbetalt. Detta ställer till lite problem. Bankkontot stämmer, då betalningarna bokförts vid respektive fakturas betaldatum. Dock fanns ju inte lånet inlagt, och frågan är nu hur jag kan lägga till det, utan att det påverkar resultatet? Alltså, lånet har lagts till i ett 239...konto på 199200, men detta är avbetalt. Vilket konto kan jag balansera detta med?
Resterande fel har nu korrigerats i enlighet, men detta kvarstår.
Tack för all hjälp!
Med vänliga hälsningar,
Stina
Hej
Då allt är avbetalt och klart så bör lånet inte läggas till alls. Det som skall balansera upp lånet är själva betalningarna och dessa misstänker jag har bokförts mot ett kostnadskonto och moms. Skall lånet läggas in så kommer även kostnads och momsen behöva justera då dessa då inte är korrekt bokförda från början.
När man köper in något på avbetalning så är tanken att hela kostnaden och momsen tas upp i sin helhet omedelbart vid första delbetalningen. Restbeloppet man har kvar att betala av läggs som en skuld/lån som man sesan avbetalar på.
Så mitt förslag är att du låter allt vara som det är för att dels inte påverka de tidigare åren och påverka resultatet.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej igen,
Då är frågan bara hur jag kan lägga in tillgången till konto 1210, utan att lägga in lånet och kontantinsatsen? Förstår att detta kommer att påverka resultatet negativt, men vad kan jag istället använda för motkonto?
Tack för all hjälp!
Med vänliga hälsningar,
Stina
Hej
Vet inte om jag missförstått dig fel tidigare men skrev du inte att tillgången dels var helt avbetald och avskriven?
Om så är fallet så skall det inte finnas någon tillgång kvar i bokföringen.
/Joachim
Hej igen,
Tack för svar.
Det stämmer. Avbetald och avskriven. Men den måste väl ändå finnas i konto 1210?
Med vänliga hälsningar,
Stina
Hej
Det skall den faktiskt inte. När en inventarie är helt avskriven så bokas både tillgången och avskrivningarna som är gjorda bort från 1210 och 1219 .
Så inventarien ser man inte länge i bokföringen mer än i ett eventuellt anläggninsregister.
Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.