Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sälja e-böcker via Amazon

Hej,

 

Jag har en kund som säljer e-böcker till privatpersoner, men det sker genom Amazons egna plattform som heter Kindle. Privatpersoner registrerar sig till Kindle och får tillgång till många e-böcker.

Det är Amazon som sen varje månad betalar ut royalties till min kund. De sköter även momsen och leveransen av e-boken till slutanvändaren.

 

Anses min kund då sälja tjänster till en beskattningsbar person (företag)?

Hur ser man då på Amazons fasta etableringsställe, med tanke på att de finns i flera olika länder?

 

Googlat en del men hittar inte svar på mina frågor och tacksam för lite hjälp/guidning 😊

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Sandra!

 

Tack för din fråga. I och med den nya hantering av moms, OSS systemet så rekommenderar jag dig att höra med Skatteverket om detta. Det beror nämligen lite på hur plattformsföretaget ser ut, då det i vissa fall anses för din kund och Amazon som att det är en egen händelse, dvs att det blir företag mot företag och därmed inte inom OSS systemet och i andra fall som att din kund säljer till privatpersoner men att plattformsföretaget bara möjliggör försäljningen. Med tanke på att du skriver att det är Amazon som sköter moms och leverans så skulle jag tro att det handlar om försäljning mellan företag för royalties men där kan det som sagt vara bra att dubbelkolla med Skatteverket så inget blir fel.

 

Angående frågan om hur man ser på etableringsstället så skulle jag säga att det är avgörande vad som står på underlaget mellan Amazon och din kund vad som gäller, dvs vilket etableringsställe. Där borde det också stå hur Amazon anser att detta hanteras mellan dem, dvs om det går enligt B2B eller inte. 

 

Jag hittade denna vägledningen hos Skatteverket där det står följande:

 

Den bakomliggande säljaren

När förutsättningarna i 6 kap. 9 § eller 10 § ML är uppfyllda och plattformsföretaget ska anses som den faktiska leverantören av varan till kunden ska den bakomliggande säljarens omsättning till plattformsföretaget anses som en omsättning utan transport, vid bedömningen av beskattningsland (jfr 5 kap. 2 g § ML). Den bakomliggande säljaren är i så fall inte skyldig att betala mervärdesskatt på grund av sin omsättning till plattformsföretaget (5 kap. 1 § fjärde stycket ML, respektive 3 kap. 33 § ML som motsvaras av artikel 136a i mervärdesskattedirektivet).

 

Det står också rätt bra förklarat under rubriken "Plattformsföretag som möjliggör och ska anses som den faktiska leverantören" som säkert hjälper dig lite mer. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack! Varit i kontakt med Skatteverket och fick svar att det är Amazon man säljer till i det här fallet.

Vad som är etableringsställe ska framgå av avtal mellan AB och Amazon (eller annat underlag) genom VAT-numret som Amazon har valt att ange.