Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sälja tjänst till utländskt moderbolag

Hej,

Hoppas att det finns någon som har ett svar på detta.

Moderbolag - amerikanskt.

Dotterbolag - svenskt.

Det svenska dotterbolaget köper ett hyreskontrakt.

Ägandet för kontraktet tillfallet dotterbolaget.

Kostnaden behöver vidarefaktureras till Moderbolaget.

Är detta att likställa med tjänst? Hur ska man fakturera moderbolaget?

När dotterbolaget säljer andra tjänster till moderbolaget så använder vi Armlängsprincipen, dvs vi har ett underlag från en utredningskonsult som har skrivit vad man ska lägga på för kostnad för att det ska vara ett "marknadsmässigt pris".

Gäller Armlängdsprincipen även här? Det är så pass mycket pengar att det blir en hel del pengar att lägga på i så fall.

Vad kan man sälja det som om inte tjänst?

MVH

Sebastian

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Just vidarefakturering inom koncerner kan vara lite annorlunda än vanliga regler för vidarefakturering beroende på vem som kostnaden faktiskt tillhör. Här rekommenderar jag dig att kontakta Skatteupplysningen för mer råd kring detta. 

Jag skulle säga att även här bör rimligtvis Armlängdsprincipen gälla, men det kan också vara så att normala vidarefaktureringsregler gäller dvs att man fakturerar den som en försäljning av tjänst med normala momsregler som man normalt säljer med. Koncernredovisning är dock lite mer komplicerat så här får jag hänvisa till Skatteverket alternativt en konsult som kan koncernredovisning så man får ett så bra svar som möjligt. Om du får ett svar som skulle hjälpa andra användare i forumet så får du gärna dela med dig av detta i denna tråden sedan.

Ha det fint!

Josefine