Hej!
Jag såg att jag av misstag har lagt på 25% moms på en vara som jag skulle ha sålt med 0% moms då den varan är inköpt utan moms och ska säljas som en "vinstmarginalsbeksatningsvara" (VMB) (bokförd på "1465 - lager av varor VMB).
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra eftersom jag kan ju inte lägga in både att den ska säljas med VMB och vanlig moms.
Behöver jag korrigera bokföringskontot "1465 - Lager av varor VMB" nu då med att dra bort den summan som jag la in den här varan för (95 kr i det här fallet) samt lägga in samma summa på inköp av varor i Sverige istället på bokföringskonto "4000 - Inköp av varor i Sverige"? För att sedan kunna bokföra försäljning som vanligt på bokföringskonto "3051 - Försäljn varor 25% sv" istället för att bokföra det som en försäljning av VMB-vara (med allt vad det innebär)?
Enligt Tradera, där varan såldes, så kan man inte redigera eller korrigera det hela med att ta bort momsen i efterhand.
Är det kört nu då med att få till en VMB-försäljning, eller går det att lösa på något vänster?
Stort tack på förhand!
Löst! Gå till lösning.
Hej
När du säljer VMB varor så skall du hantera konteringen på följande sätt. Så lösningen för det du redan bokfört är att skapa en korrigeringsverifiaktion och rätta till konteringen se den ser ut som på bilden nedan.
I exemplet har du en total försäljning på 5 000 kr, Inköpspriset var 4 000 och vinsten som du skall redovisa moms på 1 000 kr.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej!
Tack för svaret!
Hur man bokför försäljning av VMB-varor har jag koll på.
Det jag behöver veta är om jag på något sätt kan bokföra den här försäljningen som en VMB-försäljning eftersom jag har råkat välja 25% moms på just den varan - istället för 0%.
Om jag inte kan det så behöver jag göra en korrigering av det här VMB-inköpet isf antar jag och lägga den summan i bokföringskonto 4000 istället för 1465? För att sedan bokföra försäljningen så som den blev med 25% moms.
Stort tack på förhand!
Behöver fortfarande hjälp angående detta 🙏
Tack på förhand!
Hej
Måste erkänna att jag inte helt förstår din fråga fullt ut. Med mitt svar menade jag att du korrigerar den bokförda händelsen som du bokfört med moms på det sättet som jag bifogade i mitt tidigare svar. På så sätt rättar du till den felaktigt bokförda händelsen. Inköpstransaktionern skall du inte behöva röra.
/Joachim
Hej igen!
Jag ska försöka vara ännu tydligare för att se om du kan förstå mig.
Själva försäljningen av den här VMB-varan som jag skriver om har jag inte bokfört än - utan den bara väntar på att bli bokförd i väntan på information om hur jag ska göra.
Den här varan har jag bokfört in som ett VMB-inköp på 1465 tidigare. 95 kr.
Nu är den såld för 249 kr där 49,80 kr är moms då jag råkade ha 25% moms på den istället för 0%.
Tradera, i det här fallet, kan inte ändra det till 0% nu när allt är klart och när bokföringsunderlaget är skapat.
Kan jag på något sätt få det till en VMB-försäljning, eller måste jag ändra inköpskonteringen för den här varan och lägga in dessa 95 kronor på bokföringskonto 4000 istället för 1465 då (ej låst än så jag kan redigera den) - för att sedan bokföra det som jag brukar göra när jag har lagt på moms på varan - dvs på 3051 och 2611?
Hoppas att du förstår! 🙏
Hej
Om försäljningen inte är bokförd än så skall du fortfarande bokföra den på samma sätt som jag skrev innan. Detta oavsett om du sålt den med 25% moms eller int. Konteringen av försäljningen blir inte annorlunda däremot beloppen. Gör en anteckning på din faktura eller ditt kvitto att momsen på underlaget är felaktig och bokför försäljningen på detta sätt.
/Joachim
Hej igen!
Tack så jättemycket för klargörandet! 😊🙏
Jag visste inte att man själv kunde göra en notering på bokföringsunderlaget/kvittot att momsen är felaktig, men då gör jag så, och bokför det som en vanlig VMB-försäljning enligt konteringen ovan ☺️
Ha en fortsatt fin sommar! 🌞
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.