Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tina__43
UTFORSKARE

Sålt en travhäst till Tjeckien

Hej,

 

Jag har sålt en travhäst till tjeckien (EU) , den är inköpt för 70 000 och ligger som inventarie, avskrivningar är gjorda med 21 000, den är fakturerad till ett pris på 50 000. Har börjat bokfört den så här sen kommer jag inte längre. Sen undrar jag hur den ska ligga i momsrapporten 

 

1510   Debet 50 000

1220    kredit 70 000

1229    debet 21 000

3058    kredit 50 000

 

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. I och med att du sålt den inom EU så beror det lite på om det är till en privatperson eller ett företag som gett sitt VATnummer hur man hanterar momsen. Du kan läsa mer om försäljning varor inom EU här på Skatteverket. Här är det viktigt att kontrollera vad som gäller för dig i och med de nya reglerna med One Stop Shop systemet. Det kan du läsa om under " Om köparen är en icke-beskattningsbar person i ett annat EU-land ". Icke beskattningsbar person är tex privatpersoner. 

 

Om vi tar exemplet du givit ovan och antar i just detta fallet att det skall vara 25% svensk moms så bör du redovisa det som följande:

 

1510 Debet 50 000

30XX Kredit 40 000

2611 Kredit 10 000

1220 Kredit 70 000

1229 Debet 21 000

797X Debet 49 000

 

Oavsett hur själva försäljningen skall hanteras så kommer de 3 sista raderna se likadan ut för dig, den enda skillnaden är hur försäljningen bokförs och redovisas i momsrapporten. Om du har sålt den ink moms så har du gjort en förlust, har du sålt den till ett företag inom EU utan moms så blir det en vinst och du byter sista raden mot ett 397X konto. Du kan läsa mer om hur man bokför försäljning av inventarier här om det är försäljning till företag inom EU och denna för en mer generell förklaring. 

 

Ha det fint!

/ Josefine