Hej!
Tack för din fråga. I och med att du sålt den inom EU så beror det lite på om det är till en privatperson eller ett företag som gett sitt VATnummer hur man hanterar momsen. Du kan läsa mer om försäljning varor inom EU här på Skatteverket. Här är det viktigt att kontrollera vad som gäller för dig i och med de nya reglerna med One Stop Shop systemet. Det kan du läsa om under " Om köparen är en icke-beskattningsbar person i ett annat EU-land ". Icke beskattningsbar person är tex privatpersoner.
Om vi tar exemplet du givit ovan och antar i just detta fallet att det skall vara 25% svensk moms så bör du redovisa det som följande:
1510 Debet 50 000
30XX Kredit 40 000
2611 Kredit 10 000
1220 Kredit 70 000
1229 Debet 21 000
797X Debet 49 000
Oavsett hur själva försäljningen skall hanteras så kommer de 3 sista raderna se likadan ut för dig, den enda skillnaden är hur försäljningen bokförs och redovisas i momsrapporten. Om du har sålt den ink moms så har du gjort en förlust, har du sålt den till ett företag inom EU utan moms så blir det en vinst och du byter sista raden mot ett 397X konto. Du kan läsa mer om hur man bokför försäljning av inventarier här om det är försäljning till företag inom EU och denna för en mer generell förklaring.
Ha det fint!
/ Josefine