Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Medlem_2020
MEDLEM

Särskild löneskatt på pensionskostnader

Hej!

I ett aktiebolag brukar jag bokföra utbetalningar till Fora på konto 7570 (Premier för arbetsmarknadsförsäkringar). 

 

läste att man har rätt till avdrag på särskild löneskatt på pensionskostnader vid punkt 1,4 i deklarationen.

 

Frågor:

1) Vad är det effektivaste sättet att bokföra fakturan från Fora? Så att rätt summa ska föras över till rätt rutta i deklarationen.

2) Hur vet jag om vi hade någon typ av pensionsutfästelse eller inte?

 

 

Skärmavbild 2023-06-21 kl. 17.21.34.pngSkärmavbild 2023-06-22 kl. 11.26.22.png

 

Tack på förhand!

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om jag utgår från fakturan du bifogat så bokförs den på följande sätt för att det skall bli rätt i deklarationen.

 

2. Det normala r att man skriftligt dokumenterat detta i anställningsavtaltet eller i kollektivavtalet om man är kollektivanslutna.


En pensionsutfästelse ska vara preciserad till belopp och när den ska betalas ut. Den kan vara muntlig, men av bevisskäl är den normalt sett skriftlig. Ofta ligger pensionsutfästelsen i anställningsavtalet eller i ett kollektivavtal. Är parterna överens kan pensionsutfästelsen återgå, vilket innebär att arbetsgivaren inte längre är skyldig att betala pensionen.

För att företaget ska få avdrag med pensionskostnaden krävs att pensionsutfästelsen uppfyller följande krav:

 

- utfästelsen får inte avse någon annan förmån än ålderspension, sjukpension eller efterlevandepension,

- den avtalade pensionen måste betalas ut under minst fem år eller tre år om pensionen upphör när den försäkrade fyller 65,

- efterlevandekretsen är begränsad till make, sambo och barn,

- ålderspension inte får betalas ut före 55 års ålder, pensionen betalas ut med samma eller stigande belopp.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej Joachim!

Tack för ditt svar😊.

 

1) Hur och när ska jag avstämma/kvitta kontona? Behöver jag nolla kontona 2514 och 7410 vid deklarationen?

2) Ska jag alltid räkna 24,26 % på hela fakturabelopp?

 

Tack!

Hej

1. 2514 är det ena kontot som behöver stämmas av- / Nollas. Detta gör man i samband med bokslutet. Normalt sett så nollar man 2512- /2518 och 2514 och lägger över saldot på dessa båda konton på 2510 skatteskulder. Orsaken till detta är att man samlar alla skatter som en skuld i bokslutet som man sedan betalar in i året efter.

 2. Det stämmer att det alltid är 24.26 procent i lönekskatt på pensioner.

Ha en fortsatt fin dag.

Hej igen!

1) Hur ska kontot 2510 nollas då? 

För jag brukar använda den endast vid bokföring av f-skatten och nollar den vid besked om slutliga skatten.

 

2) Alltså ska man dra av 24,26% på hela fakturan oavsett om det gäller en anställd eller aktieägare och styrelsen?

 

Tack åter igen på ditt svar 😊

 

Hej

1. 2510 nollas när slutskattebeskedet kommer i året efter. Dvs när skatten dels är helt reglerad och bokförd på skattkontot.
Kommer upp två rader på kontoutdraget en för slutlig skatt och en för tillgodoförd debiterad preliminärskatt. Då bokförs båda dessa mot konto 2510.

2. Det stämmer om företaget betalar in pension för personal oavsett roll så skall man bokföra upp 24,26% i löneskatt. Det är inte något som dras av utan det blir en högre kostnad för företaget.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim