Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

salamandern
MEDLEM

Schablonavdrag, vad innebär beloppet?

Hej
Är schablonavdrag ett fast belopp att dra av, även om det faktiska kostnaden är lägre?
Mvh Karin

7 SVAR 7
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Karin, 

Schablonavdrag bygger inte på dem verkliga kostnaderna utan är ett generellt belopp man räknat fram. Schablonavdrag kan göras när man till exempel inte vet det verkliga värdet. Tänker att inlägget om schablonbelopp hos bokföringslexikon.se kanske kan förklara en del.  

Återkom om något känns oklart! 
/My

Hej My
Tack för att du svarar mig  🙂
Jag har en salong (i en avgränsad) del av min bostadsrätt.
Jag räknar ut hur stor del av min hyra som salongens kvadratmeter tar och drar av den kostnaden.
Nu såg jag på skatteverket att det är ett schablonavdrag på 4000 kr om man har kontor/verksamhet i bostaden. Jag kommer inte upp i den summan.
Får jag ändå dra av 4000 kr i hyra ?
Mvh Karin

Hej igen 🙂 

Jag vågar faktiskt inte svara på det måste jag säga. Jag har läst inlägget Lokalkostnader från skatteverkets hemsida och kan bekräfta schablonavdraget, men om detta får göras trots att hyran inte är så pass hög är bättre att kolla med skatteverket hur dem tycker du ska hantera det. 

Finns det någon annan användare som kanske ha koll på denna biten får ni gärna flika in annars. Eller om du själv svar från skatteverket får du gärna dela med dig utav detta här också.

Ha en fin tisdag!
/My 

Tack för svar 🙂 

Skatteverket ger nog svar som gagnar dem i fästa hand. Inte mig. 

Det är därför jag frågar här 😉

Hej salamandern,

Förstår det men vi måste, som du säkert är med på, hänvisa till Skatteverkets när det gäller frågor av denna sort. Hoppas du löser det på ett sätt som både du och våra vänner på Skatteverket blir nöjda med. 

Önskar dig en fin dag och var rädd om dig!

/Tinna

Tack för ditt svar 👍 

Jag har pratat med skatteverket nu

Karin 🌞 

@salamandern

Ja, så bra! 
Blev nyfiken, har du ett svar du vill dela med dig utav? 🙂 

/My