Jag har en liten fråga kring bokföra schablonkostnad i eEkonomi.
Jag delar idag ett elabonnemang mellan min skogsfastighet (ladugård/maskinhall m.m.) och min privatbostad (avstyckad tomt som skogsfastigheten är runtom). I samråd med min tidigare revisor föreslog hon att jag kunde göra ett schablonavdrag på elkostnaden på ca 20-25%. Jag har varit försiktigt och dragit av 20%, detta har jag gjort nu i fem år.
Av olika anledningar så sköter jag bokföring och bokslut själv nu. Men jag undrar om det måste gå att göra på ett lättare sett rent bokföringsmässigt? Idag bokför jag två fakturor varje månad, elabonnemang och elbolag med verfikationer och skriver på fakturan att jag tar upp 20% av kostnaden och får räkna ut moms på denna kostnad.
Jag undrar om jag inte kan göra en sammanställning i slutet av året eller åtminstone halvårsvis? Det går enkelt att ta ut dessa kostnader från min internetbank och exportera ut till Excel och skriva ut och sätta in i verifikationspärmen.
Det känns väldigt osmidigt och inte särskilt klimatsmart heller med alla dessa papper...
Om du gör justeringen års- eller halvårs vis så har du dragit av för mycket moms tidigare månader.
Du kan redan när du konterar upp fakturan plocka bort de 20 % som är privat, men då får du naturligtvis räkna momsen manuellt från fakturorna.
I vissa system så kan man skapa konteringsmallar med %-beräkningar. Om det fungerar i ditt system så kan du lägga upp en mall som beräknar rätt kontering utifrån den procent du angett.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.