Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jensen
MEDLEM

Separat bokföring Norge

Vi har gjort jobb i Norge och kommer fortsättningsvis göra något enstaka jobb är det meningen.

Vi har registrerat oss i Norge för moms och måste som vi förstår ha dubbel bokföring så vi kan köra ut en separat momsredovisning för  Norge. Tänkte göra ett eget företag för Norgefilialen (Visma 500) men det fungerar inte för det går inte att lägga upp ett företag med norskt org.nummer.

Hittar inga bra trådar om detta, har ni några förslag om hur man enkelt löser detta, vissa saker måste man ha med på fakturorna till Norge så det hade varit fint om man kunnat använda det program man redan har.

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Jensen!

Här tänker jag att det är viktigt att du har ett program som stödjer Norges ramverk för bokföring eftersom det kan skilja sig mellan olika länder.

De bokföringsprogram som vi har på Visma Spcs är utvecklade för svenska företag och regler, vilket är orsaken till att det inte går att lägga upp företag med utländska organisationsnummer.

Visma finns ju tur nog även i Norge, så ta gärna kontakt med dem för att se om de har ett bokföringsprogram som kan passa dina behov? Här hittar du Visma i Norge.

Önskar dig en fortsatt fin fredag och trevlig helg!

/Tinne

Jensen
MEDLEM

Hej Tinne!

Tack för snabbt svar men vår verksamhet i Norge kommer inte vara jättestor så att köpa ett helt nytt program för den delen känns som överkurs.

Eva Hed
MEDLEM

Hej, hur har du löst det? Har du lyckats använda ditt Visma till någon enklare bokföring? Jag är i samma sits. 

Hej

Vad vi på Visma kan säga är att det inte går att lägg upp utländska bolag i våra system då de enbart är utvecklade för den svenska marknaden. 

Så antingen får man hitta ett norskt system eller hantera bokföringen helt manullt i något system som inte kräver organisationsnummer. Det man skall ta med i beaktning då är att regelverken och den hjälp man kan få av systemet inte kommer att fungera.

/Joachim

Jensen
MEDLEM

Ja, Norge är inte lätt att hantera. Jag har varit i kontakt med grensetjänsten mycket och fått lite feedback där. Eftersom vi inte har så stor verksamhet i Norge har jag valt att använda Visma för faktureringen men fått lägga till en siffra i organisationsnumret då det är en siffra mindre i de norska numren.

Sedan har jag fått redigera fakturan i en PDF redigerare innan jag skickat den. Krångligt ja men har funkat hittills.

Har också laddat ner en norsk baskontoplan och lagt in de kontona så att jag kan bokföra.

Detta är absolut inte efter regelboken men jag har letet efter tips och trix men inte funnit några,

Har fått till mig att många redovisningsbyråer inte heller kan Norge och helst inte vill lära sig heller.

Lycka till.