Fd medlem
Inte tillämpbar
2016-10-25
17:17
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2016-10-25
17:17
Självfaktura - Hur bokföra så att det blir registrerat som intäkt? -eEkonomi
Hej,
Min kund skriver sina leverantörsfakturor själv och skickar kopia till mig för påseende (självfakturering). Jag har bokfört dessa manuellt som Övrig insättning (dokumenttyp) och lagt det på konto 1518, givetvis med fakturan kopplad till verifikationen.
Min kund skriver sina leverantörsfakturor själv och skickar kopia till mig för påseende (självfakturering). Jag har bokfört dessa manuellt som Övrig insättning (dokumenttyp) och lagt det på konto 1518, givetvis med fakturan kopplad till verifikationen.
- Är detta fel sätt att bokföra självfakturor på som kunden skapat?
- Hur får jag detta att hanteras som intäkt?
Svara
3 SVAR 3
2016-10-25
17:44
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-10-25
17:44
Hej
När du fått fakturan för påseende och godkänt den bokför du intäkten och utgående moms (manuell verifikation)
Debet 1518 Ej reskontraförda kundfordringar
Kredit 30XX Försäljning
Kredit 26XX Momskonto
När du får betalning från kund till ditt företagskonto (Kassa- Bankhändelse) matchar du bankhändelsen som
Övrig insättning/Egen kontering och
Kredit 1518
MVH
Rolf
När du fått fakturan för påseende och godkänt den bokför du intäkten och utgående moms (manuell verifikation)
Debet 1518 Ej reskontraförda kundfordringar
Kredit 30XX Försäljning
Kredit 26XX Momskonto
När du får betalning från kund till ditt företagskonto (Kassa- Bankhändelse) matchar du bankhändelsen som
Övrig insättning/Egen kontering och
Kredit 1518
MVH
Rolf
Svara
2016-10-25
18:22
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-10-25
18:22
Hej,
Tack för ditt svar Rolf. Jag använder faktureringsmetoden, blir det skillnad då?
Tack för ditt svar Rolf. Jag använder faktureringsmetoden, blir det skillnad då?
2016-10-25
18:27
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-10-25
18:27
Hej
Nej. Fakturan har ett datum men ska i princip intäktsbokföras med utgående moms den dag du får den till påseende.
Betalningen bokförs den dag den inkommer.
MVH
Rolf
Nej. Fakturan har ett datum men ska i princip intäktsbokföras med utgående moms den dag du får den till påseende.
Betalningen bokförs den dag den inkommer.
MVH
Rolf
Svara