Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lina EG
MEDLEM

Skatt för AB bolag & bokslutsfråga

Hej! Försöker lösa en uppgift där jag ska räkna ut skatteskuld och/eller skattefordran för år 3. Det anges att slutgiltig, debiterad skatt för år 2 är samma som beräknad skatt. Jag behöver då veta vad den debiterade kvarskatten är från år 2. Stämmer det att jag då ska ta: beräknad skatt år 3-beräknad skatt år 2?

 

Undrar även vad följande påstående har för påverkan på årets resultat: "Företaget har under året kostnadsfört utgifter för utveckling på
1 000 000 kr som revisorn anser kan aktiveras och skrivas av
över fem år. "

 

Tack på förhand!

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår din första uppgift dock. Om vi tar din uppgift kring skatteskuld så säger du att den debiterade skatten för år 2 är samma som beräknade skatten, vilket bör betyda att du inte har någon kvarskatt då du betalat in lika mycket i f-skatts/debiterade preliminärskatts betalningar som den beräknade skatten är. Har du möjlighet att kanske förtydliga uppgiftens meningar, kanske att de står på något annat sätt? Kanske att jag läser meningen fel, men jag får inte riktigt ihop det så om du har möjlighet att skicka själva texten för uppgiften som du har så kanske det blir lite tydligare. 

 

Gällande din andra fråga så kan du läsa om utvecklingsutgifter och aktivering här. Det jag kan ge dig som råd är att tänka på vad kostnadsfört menas med, dvs hur påverkar detta resultatet och vad som händer om man aktiverar utvecklingsutgifter som en tillgång. Detta betyder alltså att under året så har företaget bokfört utvecklingsutgifter som kostnader, men revisorn anser sedan i bokslutet att dessa kan aktiveras som en tillgång och skrivas av över 5 års tid. 

 

Ha det fint och lycka till!

Josefine

Lina EG
MEDLEM

Hej!

Tack för svar, utförligare instruktioner bifogad här på första uppgiften: 
Prelskatt: 1800 År 1, 2160 År 2, 2520 År 3
Beräk.skatt: 2040 År 1, 2400 År 2, 2700 År 3

Eftersom företagets inkomstdeklaration gällande år 1 och 2 till företagets förvåning godkändes så blev slutlig, debiterad skatt för inkomståret 1 och 2 samma som beräknad skatt
för respektive år. Företaget gör alltid fyllnadsinbetalningar för skatt. 1. Beräkna företagets skatteskuld och/eller skattefordran vid slutet av år 3.

 

Ang. andra uppgiften. Läst igenom sidan du bifogade, blir resultatet därmed positivt påverkat? Och gör man avdrag för ackumulerande avskrivning för året då istället? Alltså t.ex: 1 000 000/5 = 200 000, 1 000 000-200 000= 800 000 = påverkar årets resultat positivt med 800 000.

 

Tack på förhand!

Hej igen!

 

Ah okej tack, nu blev den uppgiften lite klarare. För att få fram kvarskatten för År 2 så behöver du ta den slutliga skatten minus prelskatten, dvs 2 400 - 2 160 = 240 kvarskatt för år 2. Genom detta borde du få ihop vad skatteskulden/fordran är i slutet av år 3. 

 

Om du med positivt menar att du tar tillbaka kostnaden och därmed ökar ditt resultat så ja, det är så jag tolkar den uppgiften. Dvs att hela beloppet på 1 000 000 skall aktiveras och skrivas av på 5 år, dvs bara 1/5 skall påverka kostnaden detta året. 

 

Ha det fint!

Josefine