Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Callle
MEDLEM

Skattefri utbetalning under 1000kr.

Hej!

Jag ska anlita en amatörskådespelare för en filminspelning med ett arvode på 999kr totalt, för att slippa belasta arbetstagaren med skatt och arbetsgivaravgifter. (denne person har inte haft fler uppdrag under året)

Är detta momsfritt eller blir det 999kr inkl moms, och vilken momssats gäller isåfall?

Det gäller en företagsfilm.

Är det olika regler om jag har enskild firma eller AB?

Tack

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Det är ingen moms på lön. Men mottagarens gräns för att inte behöva ta upp inkomsten i deklarationen är 100 kr så 999 måste deklareras - det blir bara ingen arbetsgivaravgift för den som betalar ut ersättningen.

Och om du betalar ut ersättningen till mottagarens firma oavsett EF eller AB ska du lägga på moms, då är det inte lön för mottagaren utan försäljningsintäkt i dennes näringsverksamhet. Och då blir det egenavgifter för på inkomst av näringsverksamhet finns ingen 1000-kronorsregel, det gäller bara lön. Sen beror ju både skatt och egenavgifter på hur stora intäkterna är för hela året.

Callle
MEDLEM

Tack för svaret!

Så det blir då en slags "tillfällig anställning av privatperson"?

Hur bokför jag summan?

AnnicaL
CHAMPION

Ja, det blir en projektanställning. Du ska deklarera som arbetsgivare, se denna länk om ditt företag redan är arbetsgivarregistrerad. https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lamnaarbetsgivardeklaration/sasongsregistreradarbet...

Om du inte får ett jämkningsbeslut att någon skatt inte ska dras ska du hålla inne 30% av bruttolönen i skatt. Bokföringen blir D7210 för bruttolönen, K2710 för skatten och K1930 för nettobeloppet som betalas. 

När du gjort arbetsgivardeklarationen bokför du skattebeloppet D2710 K1630 ditt företags skattekonto. Vid betalning av skatten till skattekontot D1630 K1930.